Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: fel kylare installerad?

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2012
    Bil
    S13

Smile fel kylare installerad?

Hejsan!
    Jag har haft problem med min 300zx-91 ett tag. Den släpper ut höga mängder avgaser. Tips idéer?
    De andra är av en ren slump då kylaren gick sönder upp täckte jag att det verkar vara fel typ av kylare. Jag har automatare twin turbo. På ritningarna ska det sitta två rör på sidan men den installerade kylaren hade varken ingång för detta och inga rör syntes till som skulle kunna hänga löst. Har då den tidigare ägaren tagit bort rören som går från växellådan till kylaren? Isf vad heter rören och kan någon med bra beskrivning beskriva hur rören ska sitta? Gärna bilder.

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rompa Visa inlägg
    Hejsan!
    Jag har haft problem med min 300zx-91 ett tag. Den släpper ut höga mängder avgaser. Tips idéer?
    De andra är av en ren slump då kylaren gick sönder upp täckte jag att det verkar vara fel typ av kylare. Jag har automatare twin turbo. På ritningarna ska det sitta två rör på sidan men den installerade kylaren hade varken ingång för detta och inga rör syntes till som skulle kunna hänga löst. Har då den tidigare ägaren tagit bort rören som går från växellådan till kylaren? Isf vad heter rören och kan någon med bra beskrivning beskriva hur rören ska sitta? Gärna bilder.
    Fel sida hörrö, detta är s-serien :P
    Men hur menar du höga mängder avgaser? Har avgaserna nån färgnyans?
    Blåaktig rök = olja
    Vit rök= vatten
    Svart rök = för fet soppablandning

Innan motorn blir varm kan det ryka lite extra pga av kondens i avgasröret och vid kallstart får motorn lite extra bränsle innan den blir varm vilket kan leda till att det ryker lite extra, som bilar brukar göra på vintern eftersom vid förbränning bildas även vatten som kondenseras snabbare när avgasröret är kallt.

De låter som din har växellådskylare intigrerad i din vanliga kylare original. Vet inte hur allvarligt det är att köra utan, beror lite på hur man kör och vilken årstid. Men allt som sitter där original sitter ju där för en anledning så vågar inte säga för mycket.
    Ett alternativ är att skaffa en extern oljekylare för växellådan som du sätter framför kylaren. På min cheva pickis sitter det bara oljebeständig slang hela vägen.

Men testa och hör i z-forumet istället, dem är nog väl bekanta med din modell

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •