Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: DIY Jetmotor ideer??

Member saabnordens avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Talking DIY Jetmotor ideer??

Hallo alla Nogsare...

nu när jag sitter här å guppar på havet å längtar till att komma tillbaka till garaget så går jag i funderingarna på att försöka göra något av turboaggregaten i gigant storlek man råkat samla på sig...

tanken var att bygga en jetmotor (eller 3) och sätta på flaket på en pickup... hehe (som man inte har tillräckligt många projetkt på gång..)

Undrar främst om det är någon i klubben som har gjort något liknande och kan komma med tips... håller på att samla på mig fakta om hur man räknar ut storlek på bland annat "flametuben", bränsle åtgång, storlek och mängd spridare med mera... hur man räknar på storlek på efterbrännkammare.
    undrar även om någon vet var man kan få tag på oljepumpar modell större... samt bra ställe att köpa rostfritt rör...

nu är detta ett långtidsprojekt och det får ta den tid de tar...

lägger även upp en bild på ett av turbo aggregaten... den står här på en fullstor SJ pall och jag har 3...

tacksam för alla tankar och funderingar...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Michael Larsson #1607
    DRIFT or DIE trying "Code Red Drift Team"

Member gummiskos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

ballt...=)

kan tipsa om en snubbe på tuben... du har säkert redan sett han...

https://www.youtube.com/playlist?lis...QzBKk7lQc_JWGF
    Janne Jumisko #794
    ...Nissan LS3SX S14...

Styrelseledamot Zefs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R34

Standard

Trodde först det var någon stor T4 eller så när jag läste men bilden visar ju en något groteskt stor turbo

Blir nog vansinnigt mycket bränsle som ska in där, kanske gasol och en förgasarring är en lättare start än spridare?
    Tomas Gustafsson, #1261, Västragötaland, Mölndal
    Partneransvarig, Nissan Owners Group Sweden
    Bilder: http://200sx.kicks-ass.net/zef/

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Tro hur man startar en sån jetmotor? Vanligtvis är det tryckluft eller lövblås för att få fart i den innan man slår på tändningen.

Gasol eller diesel är väl rätt vanligt att man använder vilket bränsle tänkte du köra?
    Du kommer nog få testa dig fram på ett sånt monster, flöde och tryck lär skilja rätt mycket från alla andra projekt :P
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member saabnordens avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av gummisko Visa inlägg
    ballt...=)

kan tipsa om en snubbe på tuben... du har säkert redan sett han...

https://www.youtube.com/playlist?lis...QzBKk7lQc_JWGF
    haha jupp har tyvär spenderat många timmar på tuben och kollat på DIY jetmotorer...

Citat Ursprungligen postat av Zef Visa inlägg
    Trodde först det var någon stor T4 eller så när jag läste men bilden visar ju en något groteskt stor turbo

Blir nog vansinnigt mycket bränsle som ska in där, kanske gasol och en förgasarring är en lättare start än spridare?
    haha jo dom är ganska bastanta jo gasol va tänkt att endast använda som startbränsle för att allt ska bli varmt.. ja fan förgasarring har jag läst om men glömt av igen... funderade på vilka ***** spridare man skulle få tag på annars..

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    Tro hur man startar en sån jetmotor? Vanligtvis är det tryckluft eller lövblås för att få fart i den innan man slår på tändningen.

Gasol eller diesel är väl rätt vanligt att man använder vilket bränsle tänkte du köra?
    Du kommer nog få testa dig fram på ett sånt monster, flöde och tryck lär skilja rätt mycket från alla andra projekt :P
    jo det är ett av dom största problemen... att få snurr på den innan den försörjer sig själv. en stor turbo snurrar ju långsamare än en liten men mängden luft som ska igenom är betydligt större så lövblås är ju bara att glömma.. tror det är bäst att starta på gasol och sen slå över till diesel. Det hade vart perfekt med en manuel nissan diesel pickup.. så man kan använda motorn som elförsörjning av alla kringsystem och få plats för aggregaten på flaket samt diesel ur tanken..

kan iaf säga tt jag fått tag på ett program där man kan räkna ut flametube och maxvarv.. en länk till en sida med en gammal raketforskare som börjat bygga jet turbos... tyvärr så har inte sidan varit uppdaterad på länge..

http://diyturbinejet.com/sj20.html
    Senast redigerat av saabnorden den 2014-06-17 klockan 11:45.
    Michael Larsson #1607
    DRIFT or DIE trying "Code Red Drift Team"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •