Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Få bort remskivan med motorn ur

Junior Member The_Saints avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard Få bort remskivan med motorn ur

Höjt,

Är det nån som sitter på nå bra tips på att få bort remskivan med motorn ur bilen.

Vet att har man motorn i bilen så kan man köra på startmotorn för att lossa på den där förbannade muttern.

Nu e det så att jag har motorn ur, har gjort på en annan motor ur bilen utan problem med att låsa svänghjulet.

Denna motor verkar riktigt sur o vill inte släppa taget om sin älsklings mutter. Har testat med samma teknik som förra motorn men det resulterade i 2st 15mm nycklar gick av, har testat smörjt, värmt med eld/värmepickadoll. Nån som har nå mer vebomeks tips på att få bort denna skiva utan att plocka i motorn igen.

Member
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

muttersmack

Reg.datum
    Aug 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard

Saken med mutterknack är ju att hela skiten snurrar ju ändå så då måste man ändå ha ett mothåll, uppe i 3st nycklar o ett skaft nu

Går det att sätta dit låda o startmotor o sen koppla batteri till startmotorn ? Risken e väl att man har sönder mer än nödvändigt o saknar fortfarande mothåll.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Sist jag gjorde detta tog jag bara 2st skruv bak i veven där svänghjulet annars sitter och höll emot med ett litet domkrafts handtag och drog loss bulten med ett halvlångt dragskaft.

har det suttit ett tag är det bara att ta lite längre grejer, borde inte vara några problem.

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    Sist jag gjorde detta tog jag bara 2st skruv bak i veven där svänghjulet annars sitter och höll emot med ett litet domkrafts handtag och drog loss bulten med ett halvlångt dragskaft.

har det suttit ett tag är det bara att ta lite längre grejer, borde inte vara några problem.
    Fungerar toppenbra. Kan vara idé att använda andra längre bultar än original.
    Du vill inte kröka originalen.

Reg.datum
    Aug 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard

På den förra motorn fungerade denna teknik alldeles ypperligt

Men denna beast till motor så funkade det inte alls, allt böjde sig, många gånger.

Efter många om och men så testade jag denna varianten (A+ for effort )

Det gick inte att rubba utan att motorn ville göra en kullerbytta.
    Så jag hinka ner motorn i motorutrymmet o satte fast den i motorfästerna, TRO PÅ FAAAN att alla nycklar gick antingen av eller böjde sig.
    Testade även det där med två skruvar o hade ett långt skaft både svänghjulet o remskivan, + en massa andra vebomeks historier, nadapada.

Det enda jag har kvar o testa är att sätta i motor o växellåda o köra startmotor varianten.

Så denna natt var som ett slag i luften så jag tog en feting o gick o la mig.
    Senast redigerat av The_Saint den 2014-06-14 klockan 17:12.

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Om den redovisade metoden ovan gick åt skogen, kommer du imorgon köra sönder en startmotor. Om du vill det, varsågod. Det än uppenbart att det är inte brist på kraft du har, utan brist på mothåll. Har din muttersmack slagfunktion? Tror lite mindre kraft men mer och längre vibration kan hjälpa bulten att lossna.
    Rickard Borgmäster - Sollentuna - #1348
    200SX S14a -97 - Projekttråd - Fotoalbum
    Till Salu: Inget speciellt för tillfället.

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Andra hållet?

Member luuundhs avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

En vettig mutterknackare klarar det utan problem. En remskiva kan man hålla emot med händerna medans en polare kör med knackaren. Det är ju som sagt slagen man vill åt för att slå loss bulten.

Kan tipsa om biltemas elvariant om du inte har tillgång till bra kompressor/maskin. Den är riktigt bra faktiskt.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Fast den är ju långt från en bra tryckluftsdriven. En del grejer jag haft helvete att få loss mest eftersom delarna vart lösa har jag tagit med till en större däckverkstad och bett dem knacka loss med sin stora maskin. Alltid släppt på studs där man själv kört den elektriska utan någon framgång alls.

Tror för den delen Clas Ohlsons var den kraftigaste när jag jämförde alla jag kunde hitta som var elektriska.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •