Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: glapp i växellådan.

Member
    Reg.datum
    Aug 2010
    Bil
    S13, Annan

Standard glapp i växellådan.

har kört med motor o låda från s13 (ca18det). motorbromsar jag och sen gasar på så bilen börjar driva igen så "klonkar" det till från lådan.
    står bilen stilla och 1ans växel ligger i kan man (överdrivet) putta den fram och tillbaka. förut innan bilen var trimmad var just de glappet mkt mindre och de klonkade inte från lådan, mellan motorbroms o driv.
    hade samma problem med mina hondor förr i tiden, till sist gick de hål på lådan o kuggar olja o skit rann ur..
    vad är det det glappar tro? finns de något att göra åt de eller dreven har fått stryk?
    när jag satt i lådan hade den bara rullat 13.000mil och jag bytade lagret på ingående axel..

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Bakaxeldiffen. Spel mellan kronhjul och pinjong.
    Ev kardanknut.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Det kan vara det första drevet på sidoaxeln i växellådan som glappar på en sliten krysskil.
    Jag hade det felet på en 200a för ca 10år sedan och beskrev det här på forumet då.
    det klonkar från lådan när man gasar och släpper gasen, tex inför en korsning.
    för mig slutade det med att kilen gick sönder och lådan slutade driva.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Börja med allt det enkla.
    Kolla över motor fästen. växellådsfästen. diff upphängningar alltså allt utvändigt du kan se.

Lätt att bli lurad då då alltid har spel i låda/bakaxel som kommer slå hårt om du har glapp någon annan stanns i drivlinan.

Hittar du inget så skulle jag också gissa på bakaxeln. Om drevet i primärväxeln i lådan lossnat så det slår mot krysskilarna gissar jag det inte är länge kvar tills den bara driver på 4ans växel...

Bakaxeln går att justera spelat i men har den blivit kraftigt glapp finns risk att det blir missljud från den istället

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •