Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med olja/vatten slangar till turbon

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard Problem med olja/vatten slangar till turbon

Ska till att montera stålomspunnet olja/vatten till turbon nu men kan inte på något vis få slangarna att passa. känns som dom är typ dubbelt så långa som dom borde.

Kanske bara är jag som är dum men jag kan inte hur jag än försöker få slangarna att passa så kanske någon har en bild hur ni dragit era slangar så man har något att utgå ifrån?

SR20DET original plasering av turbo. Testat både originalturbon och GT3071.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Tackar men är mest en bild på eftermarknads slangarna jag är ute efter.
    Drar jag t.ex olje slangen från turbon bak mot blocket så är det ca 3dm längre än vad det är till hålet i blocket för oljan?

Vatten slangen bak på turbon är på tok för lång och slangen fram på turbon får jag inte till att dra bakåt pga fel vinklar och den når istället inte fram till hålet på blocket om jag drar ut den framför turbon.

Måste ha fått ett slang kitt till toppmonterat.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Rätta mej om jag har fel nu men kollar man på de bilden så står det coolant feed line på slangen fram på turbon (wg klockans sida från blocket)

Kollar du i Nissan boken eller längre ner på denna sida så står det bokstavligen att det är water outlet.
    http://www.frsport.com/Turbo-Line-In...ence_t_56.html

Senast redigerat av Brygg den 2014-07-01 klockan 13:16.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Jag har inga bilder på min montering men mina slangar sitter med banjo som sedan går rakt ner och gör en loop med hyfsat stor radie för att sen gå upp till sina anslutningar, den som går till vattenröret under insuget har man ju själv fått anpassa standardslangens längd för att dom ska mötas upp bra bakom toppen.

Svårt att förklara perfekt utan bilder dock och inte säkert alla slangkit ser likadana ut, mina är ett litet ihop-plock från airtune och apex performance + en av vattenslangarna mätte jag själv och fick pressad hos hydroscand.

Edit: såg nu att du hade s14 så kanske skiljer endel.
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2014-07-01 klockan 10:45.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Är det inte dumt att dra ner slangarna så dom gör en loop för då får du väl ingen själv cirkulation eller åtminståe sämre. Alltså när motorn är avstängd. Är ju egentligen bara då vattenkylningen gör nytta.

Jag har provat dra mina åt alla håll men hur jag än gör så känns det som det är metervis mad slang som jag inte har någon stans att göra av.

Så här ser mitt kitt ut
    Kan även tillägga att mina original turbo är spräckt så förra ägaren har klippt av och pluggat original slangarna så jag har ingeting att utgå efter.

Senast redigerat av Brygg den 2014-07-01 klockan 10:54.

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Om jag drar olja framför turbon når den inte och får fel vinkel in mot blocket.

Drar jag den bakom turbon blir den på tok för lång.

Den långa vattenslangen får jag att passa på 2 sätt
    såhär:

och så här:

Men vet inte om någon av dom är rätt.
    Och den korta vattenslangen får jag ej att nå från någon av anslutningarna på turbon till något av anslutningarna på blocket.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Junior Member
    Reg.datum
    Feb 2013
    Bil
    S13

Standard

Du kan snurra anslutningen i slangen så den ligger rätt mot blocket, sätt den i skruvstycket o ta en skiftnyckel på banjon

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Kapade om alla 3 slangarna för att få det att stämma. den korta vatten slangen når inte hur jag än gör så jag satt på en 90gradare på den in mot turbon och kapade av övriga slangar för att få bort överflödig slang så dom sitter bättre.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •