Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: s13 avgasvärden för höga, misständer ibland.

Member bazze0s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard s13 avgasvärden för höga, misständer ibland.

Tjena, tänkte försöka få lite hjälp med bilen från er alla här!

Har renoverat hela motorn i vinter, med allt vad det innebär.

Det är s13 ca18det med steg 3, kör 1 bar i ladd, se mer nedan.

Motor-spec:
    Dubbla avgaskammar
    • T28bb turbo
    • Frontmatad intercooler från XS-Power
    • 3 Downpipe
    • 3 Sportavgassystem med 4,5 utblås
    • Eldriven kylfläkt
    • Extraktorgrenrör
    • Steg 3 chip
    • 444cc spridare från skyline Gtr
    • Z32 lmm
    • Öppet luftfilter
    • 040 Bosch bränslepump
    • 16-radig oljekyl med termostat
    • 4-puckad sinterlamell
    • Större kylare

Med helt nya stift går den kanon ca 50 mil, sedan är det precis som att dem blir så sotiga så dem inte tänder ordentligt. Då börjar den misstända emellanåt, med svartrök som följd.

Problemet är alltså att jag inte får igenom bilen hos bilprovningen, bifogar bild på senaste avgasmätningen på sista efterkontrollen.
    Kan jag bara lösa varför den går fett eller varför tändningen strular så löser sig nog även värdena hos bilprovningen.

Alla stift är lika sotiga, så det bör ju inte vara någon spridare eller typ en tändspole, då hade det ju bara varit på just den cylindern.
    Bytte precis original BTR mot en annan original BTR, ifall den skulle varit dålig.

Lambda vet jag indikerar på att bilen går magert, men det är med 99% säkerhet pga att avgassystemet läcker (Eftersom stiften sotar igen borde den ju gå fett), detta ska åtgärdas, men har inte lyckats få det helt tätt.

Dem värden som var underkända är Hc och Lambda

ÖS på med tips nu, för jag har slut på ideér!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av bazze0 den 2014-07-26 klockan 17:40.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

C0² och 0² tyder på läckage, sen om det är avgassystem eller insug kan jag inte svara på men att allt är tätt är mycket viktigt och innan det är ordentligt gjort skulle jag inte göra nått annat.

Styrelseledamot mollepetterssons avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Hadde problem med mitt HC också i år för första gången. Jag har dock kvar vevhusventen in i insuget. jag ryckte ur den och lät den gå rätt ut i luften och pluggade hålet i insuget. Värdena störtfök ner till godkänt. Dock var mitt lamda 1.0.
    Mikael Pettersson #725
    http://www.garaget.org/?car=80745

Member bazze0s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    C0² och 0² tyder på läckage, sen om det är avgassystem eller insug kan jag inte svara på men att allt är tätt är mycket viktigt och innan det är ordentligt gjort skulle jag inte göra nått annat.
    Japp, får bli att ta tag i avgassystemet direkt nu då, då kan man ju utesluta det sen iallafall, och även få bättre "vägvisning" av värdena.
    Har du fler bra tips ang. värdena? Tänkte på hur du vet att det tyder på läckage exempelvis, jag vill också kunna Är det för att det är för låga värden på CO2 och O2 eller?

Citat Ursprungligen postat av mollepettersson Visa inlägg
    Hadde problem med mitt HC också i år för första gången. Jag har dock kvar vevhusventen in i insuget. jag ryckte ur den och lät den gå rätt ut i luften och pluggade hålet i insuget. Värdena störtfök ner till godkänt. Dock var mitt lamda 1.0.
    Åhfan, det ska undersökas och testas detta, jag kör ju visserligen med öppen vevhusventilation, men är ju ändå värt att kika närmre på

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Jag är ingen direkt expert men min förra verkmästare lärde mig att co² ska vara så nära 15 som möjligt (14,7 ~ lambda 1) som i princip är en indikation på korrekt förbränning medan o² är restsyre i avgaserna och ska vara på 0 helst.

Är dom på 15 och 0 då ska resten av värdena vara klockrena om man inte har en trasig katalysator.
    Just dom värdena kommer ju inte med på besiktningspappret så bra att göra som du och fota mätaren.

Förresten hur ser din öppna vevhusventilation ut? man kan koppla tokigt så den drar tjuvluft den vägen (bild skulle underlätta).

Member bazze0s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Jag är ingen direkt expert men min förra verkmästare lärde mig att co² ska vara så nära 15 som möjligt (14,7 ~ lambda 1) som i princip är en indikation på korrekt förbränning medan o² är restsyre i avgaserna och ska vara på 0 helst.

Är dom på 15 och 0 då ska resten av värdena vara klockrena om man inte har en trasig katalysator.
    Just dom värdena kommer ju inte med på besiktningspappret så bra att göra som du och fota mätaren.

Förresten hur ser din öppna vevhusventilation ut? man kan koppla tokigt så den drar tjuvluft den vägen (bild skulle underlätta).
    Klockrent!! Tack så hemskt mycket för förklaringen av värdena, har funderat mycket på det är nog fler som kommer ha nytta av det med.

Ang vevhusventilationen så har jag faktsikt aldrig reflekterat på hur det har varit kopplat, har bara antagit att det varit rätt, lägger upp ett par bilder på hur det ser ut i nuläget.

(Titta inte på det hemmgjorda värmeskyddet för grenröret, ska göras om, ser förjävligt ut, men har iaf gjort sitt jobb)
    uploadfromtaptalk1406556038151.jpguploadfromtaptalk1406556099944.jpguploadfromtaptalk1406556124521.jpg

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Den kopplingen skulle kunna vara en orsak, du har hela kretsen ihopkopplad och i ena änden är det ett litet filter och andra änden en slang kopplad till insuget.
    På tomgång blir det troligtvis luftläckage rakt in i insuget.

Ska du ha öppen vevhusventilation måste den vara helt öppen, nu är den halvöppen.

Member bazze0s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Den kopplingen skulle kunna vara en orsak, du har hela kretsen ihopkopplad och i ena änden är det ett litet filter och andra änden en slang kopplad till insuget.
    På tomgång blir det troligtvis luftläckage rakt in i insuget.

Ska du ha öppen vevhusventilation måste den vara helt öppen, nu är den halvöppen.
    Jadu det är ju helt korrekt det du säger, Att jag inte har tänkt på det innan, ska kika på hur den ska kopplas då istället. Tack!

Har hållt på med avgassystemet nu, får det inte hundra tätt vid flänsarna värkar det som, alltid är det nåt....

"Edit" - Om jag förstått det hela rätt, borde jag egentligen plugga där luftfiltret sitter på catchtanken, och dra en slang från den andra anslutningen på catchtanken till röret mellan lmm och turbo?
    Senast redigerat av bazze0 den 2014-07-29 klockan 16:31.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Det är tyvärr ofta flänsarna inte är helt plana och kan vara luriga att få täta, jag har kört med lite tjockare packningar och rikligt med tätningspasta (nån gång har jag även smetat dit lagningspasta utanpå efteråt).

Precis så vevhusventilationen bör sitta (finns ju iof fler sett men det funkar).

Member bazze0s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Det är tyvärr ofta flänsarna inte är helt plana och kan vara luriga att få täta, jag har kört med lite tjockare packningar och rikligt med tätningspasta (nån gång har jag även smetat dit lagningspasta utanpå efteråt).

Precis så vevhusventilationen bör sitta (finns ju iof fler sett men det funkar).
    Tja, liten update nu då!

Har kopplat om vevhusventilationen nu och även bytt vattentempgivaren. Får se om det blir någon skillnad nu.

Tog bara en kort sväng men det verkar som att något med min koppling av vevhusventen inte funkade riktigt för jag fick det klassiska ljudet från turbon när man inte har någon dump?! alltså att det studsar tillbaka mot turbon typ, så jag körde lugnt hem för att utvärdera.

Jag kör ju med återcirkulerande dump, som går tillbaka mellan lmm och turbo, där satte jag nu ett t-rör för att koppla på vevhusventen. (Bifogar bild)

Problemet är ju att jag bara har ett uttag på det röret mellan lmm och turbo och det verkade inte funka att köra med t-rör.

Såhär är det alltså kopplat nu, några tips?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •