Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: dumpventil

Member
    Reg.datum
    Jun 2014
    Bil
    S13

Standard dumpventil

Tjena, jag har vart inne på detta förut, ju mer jag läser och tittar bilder desto mer förvirrad blir jag :-) jag har för avsikt att sätta en återcirkulerande dumpventil på min s13. Själva dumpen tänkte jag sätta precis framför plenum typ. Nu kommer problemet i mitt huvud. Alla bilder man ser och mkt eller det mesta av det jag läser så dumpas övertrycket tillbaka in på den varma sidan framför ic. Borde inte det trycket som kommer in för kunna trycka tillbaka mot turbo likväl? Borde man inte dumpa in det på den kalla sidan mellan turbo och luftfilter? Typ bredvid där vevhusventen kommer in? Håller på att bygger helt egen kallsida nu, så jag kan skrota den fula plastslangen, och undrar om jag ska förbereda för dump där eller om den ska sitta på varmsidan innan ic?

Member
    Reg.datum
    Jan 2010
    Bil
    S13

Standard

Nej självklart ska slangen pysa ut luften mellan turbo och luftfilter/luftmassemätare, annars gör den ingen nytta.

Member
    Reg.datum
    Jun 2014
    Bil
    S13

Standard

Ok, som jag misstänkte då, då måste jag fixa en genomföring bredvid den som vevhusventen kommer in i då. Jag har sett riktigt många setups som skickar trycket rätt in på varma sidan innan ic. Men som sagt känns som trycket kan vandra bakåt där med....

Member KEDs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan Nissan, Annan

Standard

Nej, du har inte sett många bilder där personer återleder luften mellan IC-turbo. Detta då det självklart inte fungerar.

Sätt dumpventilen på den "varma" sidan mellan IC och turbo istället så blir det lättare att bygga dit återcirkuleringen till röret mellan luftmassemätaren och turbon.

Member
    Reg.datum
    Jun 2014
    Bil
    S13

Standard

Jaså så du talar om vad jag har sett nu? Ingen tvingar dig att svara, än mindre hålla på och dryga dig. Kommer sätta min innan plenum och inte göra det "lätta" då det verkar finnas fördelar med att ha den närmre insuget..

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Visa gärna bilder där folk satt dumpen kopplad som du säger att du sett många bilder av tack.
    Skulle gärna vilja se hur dom kopplat och tänkt.
    Även på vilken typ av motorer och fordon dom kopplat på det sättet.

Kan tyvärr inte hitta några sådana bilder själv så upplys oss gärna!
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •