Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Vevlagerras?

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard Vevlagerras?

Hejsan!

Tänkte sälja min s13, och snubblade då över ett klipp på youtube som får mig att anta att jag har vevlagerras i min s13 då det låter precis likadant på 2.5-3k rpm.

klippet : https://www.youtube.com/watch?v=RyP0DMCkegI

Dock är det otroliga att jag haft detta missljud i över 2år redan då en snubbe förklarade att det var något annat så jag tänkte inte mera på det för stunden. Men eftersom det låter precis som vevlagerras, hur kommer det sig att det inte blivit värre på de 2år eller ca 2000 mil jag kört?

Är det bara att inse att det är vevlagerras och sälja den som det, eller finns det något som kan låta såpass likadant? Kan ladda upp klipp vid behov.

EDIT : klipp på min min motors oljud, https://www.youtube.com/watch?v=KuLcqAdi4_8

MVH
    Senast redigerat av liquisole den 2014-08-26 klockan 19:21.

Member ttommysundbergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

De kan inte vara vevlagerras om du kört med trasiga lager så länge. När dom farit så rasar dom fort.

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av ttommysundberg Visa inlägg
    De kan inte vara vevlagerras om du kört med trasiga lager så länge. När dom farit så rasar dom fort.

Det jag fundera över också.. men eftersom det låter exakt som i klippet så vet man ju inte vad man ska tro.. Ska fixa upp ett klipp asap.

Senast redigerat av liquisole den 2014-08-25 klockan 22:36.

Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Jag har samma problem. Men jag har just byggt ny motor. Kika på min tråd och mitt klipp och se om din låter som min Felsökning "Nybyggd smidd motor låter illa (Film)"

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Låter liknande men mitt är högre?

Här är ett klipp på mitt : https://www.youtube.com/watch?v=KuLcqAdi4_8

någon som har nån aning? :/

Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Har fått tips om att lyftare kan låta så. Har köpt nya nu och ska i med dom i veckan så jag kan återkomma med besked!

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Har du åkt 2000 mil med det utan att det blivit värre eller spån/metalliceffekt på oljan så lär det nog inte vara ett lager.

Fick lite liknande ljud i min gamla motor när jag slängde i en extra avgaskam. Trodde på lagren och bytte motor men hittade inget fel alls när jag tog isär den gamla. Tror nog det är många ca motorer som man tror man fått lager problem med fastän det är andra saker. Mycket på grund av ryktet som gör en lite nojig.

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Micksey Visa inlägg
    Har du åkt 2000 mil med det utan att det blivit värre eller spån/metalliceffekt på oljan så lär det nog inte vara ett lager.

Fick lite liknande ljud i min gamla motor när jag slängde i en extra avgaskam. Trodde på lagren och bytte motor men hittade inget fel alls när jag tog isär den gamla. Tror nog det är många ca motorer som man tror man fått lager problem med fastän det är andra saker. Mycket på grund av ryktet som gör en lite nojig.

Mjo klart man blir nojig pga det, men om du kollade klippen så kan du säkert hålla med om att de lät väldigt lika .

Förövrigt var polarn och mätte kompressionen på cylindrarna för en tid sen och 1ans cylinder hade endast 8,5bar , 2ans och 3ans cylinder hade 10bar och 4ans cylinder hade 9bar. Där som orsaken kan ligga?
    Senast redigerat av liquisole den 2014-08-26 klockan 21:00.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Den relativt lilla kompskillnaden är inte så farlig även om den säkert ligger på gränsen till det tillåtna (kolla gärna verkstadshandboken) men bör hur som helst ej orsaka några ljud.

Såna här ljud är sjukt svåra att felsöka men tycker inte det låter som lagerras iaf.
    En s13 jag hade för ett par år sen hade knepiga knackljud när den var kall men som försvann helt när den blev varm, teorin om den var iaf att den kunde vara en kolvbult som som lät lite för blev inte värre med tiden.

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    Den relativt lilla kompskillnaden är inte så farlig även om den säkert ligger på gränsen till det tillåtna (kolla gärna verkstadshandboken) men bör hur som helst ej orsaka några ljud.

Såna här ljud är sjukt svåra att felsöka men tycker inte det låter som lagerras iaf.
    En s13 jag hade för ett par år sen hade knepiga knackljud när den var kall men som försvann helt när den blev varm, teorin om den var iaf att den kunde vara en kolvbult som som lät lite för blev inte värre med tiden.

Måste kolla hur det är när bilen är varm, har inte tänkt så mycket på det när man kör då man inte hör det lika bra från cupen.. :/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •