Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Vevlagerras?

Member ttommysundbergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    Den relativt lilla kompskillnaden är inte så farlig även om den säkert ligger på gränsen till det tillåtna (kolla gärna verkstadshandboken) men bör hur som helst ej orsaka några ljud.

Såna här ljud är sjukt svåra att felsöka men tycker inte det låter som lagerras iaf.
    En s13 jag hade för ett par år sen hade knepiga knackljud när den var kall men som försvann helt när den blev varm, teorin om den var iaf att den kunde vara en kolvbult som som lät lite för blev inte värre med tiden.
    Bara hoppas de inte är ras! Nizmo har du lyssnat på mitt klipp i "nybyggd smidd motor låter illa" ? De är ganska likt ljud .

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Citat Ursprungligen postat av ttommysundberg Visa inlägg
    Bara hoppas de inte är ras! Nizmo har du lyssnat på mitt klipp i "nybyggd smidd motor låter illa" ? De är ganska likt ljud .
    Jo var inne och kolla på den med men låter ju underligt måste jag säga, låter inte heller som lager och väldigt speciellt med hur ljudet kommer och går.
    Kan inte låta bli att klia mig lite i huvudet när jag hör det .

Member Tobiashagglunds avatar
    Reg.datum
    Jan 2014
    Bil
    S13, Annan Nissan, Annan

Standard

Något med lyftare kanske?
    Vevlager knack låter väl mycket högre? Gjorde det iallafall på kompisens T5a som lagrena gav upp på.

När förra ägaren till min S13 hade den så knackade den också litegrann, han bytte då till ACL lager osv. Men knacket fanns fortfarande kvar, han plockade då isär och såg att det var någon lyftare eller ventilfjäder som hade gett upp, minns inte vilket utav det de var. Men nåt sånt var det.

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tobiashagglund Visa inlägg
    Något med lyftare kanske?
    Vevlager knack låter väl mycket högre? Gjorde det iallafall på kompisens T5a som lagrena gav upp på.

När förra ägaren till min S13 hade den så knackade den också litegrann, han bytte då till ACL lager osv. Men knacket fanns fortfarande kvar, han plockade då isär och såg att det var någon lyftare eller ventilfjäder som hade gett upp, minns inte vilket utav det de var. Men nåt sånt var det.

Hmm, hur mycket skada tar det att köra ifall det är pga lyftaren då? För har ju kört ganska mycket nu :/ .... låter som ett rätt så stort problem det också

Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Har ingen aning om vad de får för följder men är enkelt att byta!

Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Nu har jag bytt till nya lyftare och min låter lika illa än... måste vara nå vevlager:/

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av ttommysundberg Visa inlägg
    Nu har jag bytt till nya lyftare och min låter lika illa än... måste vara nå vevlager:/

Ajdå :/, berätta när du vet mer..

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

haft två vevlagerras, det ena är faktiskt videon du länkade till (en av mina gamla s13). Det ÄR vevlagerras med 99,9% säkerhet du har där tyvärr :/

Member
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av solle Visa inlägg
    haft två vevlagerras, det ena är faktiskt videon du länkade till (en av mina gamla s13). Det ÄR vevlagerras med 99,9% säkerhet du har där tyvärr :/

Var ju trevligt att få det bekräftat iaf, konstigt bara hur det hållit såpass länge, något annat som kännetecknar ett vevlagerras än det där ljudet?

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av liquisole Visa inlägg
    Var ju trevligt att få det bekräftat iaf, konstigt bara hur det hållit såpass länge, något annat som kännetecknar ett vevlagerras än det där ljudet?
    Beror ju på hur det har skurit osv. Mitt första ras sålde jag vidare då jag vart lurad och hade då ingen kunskap alls. Det andra raset kom på den bilen jag har idag bara efter några månader jag hade ägt den. Tror även där att jag blev lurad men tyckte inte att jag hörde något knack vid köpet. Det lät mycket mindre än båda klippen till en början men blev gradvis sämre. Från att jag upptäckte det så körde jag flera månader tills en dag jag körde superstage på lunda (med tanken kör så länge det håller). Då gick ljudet från knackande till bankande!

Jag fick slipa veven och byta ut samltliga lager, bild på det värsta:
    http://www.garaget.org/?car=147699&image=2650607

Sluta kör omedelbart och riv ur maskinen nu innan det blir värre. Har du tur kanske det räcker med att polera veven och byta lager istället för att slipa ner/byta. Tänk på att små rester av metall från vevlager kan ha sönder andra saker också som tex lager i turbon.. Min turbon rasa kort efter vevlager raset!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •