Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: S13 "misständer?" när den varit avstängd

Junior Member
    Reg.datum
    Apr 2013
    Bil
    S13

Standard S13 "misständer?" när den varit avstängd

Hej allihopa!

Efter att ha felsökt allt vad jag har trott har varit fel men ändå inte fått den att gå som den ska, så vänder jag mig hit i hopp om att någon kanske haft samma problem eller vet med erfarenhet vad som kan vara fel...
    Efter att bilen stått en natt, far jag ut och kör, bilen går kanon och precis som den ska. Stänger av den och låter den stå en stund. Sedan startar jag och far och kör, då börjar den missa precis som om man vrider av nyckeln. Men frikopplar man så går den på tomgång, går även frivarva men ibland är det ungefär som launch control. När den går sådär så går den snålt på lambda värdet.

Har bytt tändstiften
    Kollat med startgas efter tryckläckage
    Prövat med en annan cas

Min setup är
    Steg 3 av turbopilot med allt vad det innebär.
    255L wallbro
    Kör 1.5 bar ladd
    Smidd motor
    Öppen dump
    Fmic
    Dubbla avgaskammar

Är mycket tacksam för alla tips jag kan få!

Mvh Sebastian

Member DTEs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Bil
    S13

Standard

•Vad kör du för med för stift och gap?
    Vid steg 3 ska det vara lite kallare tändstift typ NGK BCPR7ES med ca 0,8 i gnistgap.

•Står kamremmen "rätt" efter bytet till dubbla avgaskammar, ska stå en kugg fel.

•Känns spontant som att du kör med lite för högt laddtryck om du kör med 444cc spridare och T28 turbo som chipet är anpassat för. Tror dom bottnar runt 1,2 bar.

•Äkta Z32 lmm? Har läst att folk haft strul med kopiorna.

•Kollat att tändningen står rätt?

•Provat med en annan lambdamätare?

Mvh David.

Member Ohbergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Börja med att byta bränslefilter.
    Hjälper det inte kolla pump och btr.

Sänk laddtrycket!
    Jag har ett annat motorstyrsystem där jag först körde med 444cc GTR spridare.
    Det finns dåligt med marginal redan vid 1bar! 1,2bar som är rekommenderat är redan för mycket.

Junior Member
    Reg.datum
    Apr 2013
    Bil
    S13

Standard

Kör på bcpr7es stiften. Och lmm är äkta z32
    Kamremmen är även den rätt inställd för skulle den vara fel blir det väl ventilsallad?
    Bränslefiltret är bara sen i mitten av förra sommaren, och pumpen borde väl inte släcka tändningen?

Ni tror inte det kan vara nå tjall med tändspolarna? Tänkt original brukar väl kunna ge sig när man går på högre ladd? Men vet inte hur bilen beteer sig när tändspolarna är dåliga. Och om dom kan fungera och sen sluta när den fått upp temperatur. Och sen fungera igen efter att den stått en natt? Bara en fundering
    jag haft.
    Eller vad tror ni?

Mvh Sebastian

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Om den får gå ett tag på tomgång blir den bättre sen eller blir det aldrig bättre?

Sitter ju en luftventil som ger extra luft just vid start under spjället. Sedan stänger den efter ett tag. Så kanske får den problem om den är öppen och ger extra luft medans temperaturgivaren signalerar om varm motor och inte ger extra bensin. Men den ventilen borde stänga efter någon minut eller vad det är så går det inte bättre efter det så bord det inte vara den. Vet att min håller en rätt hög tomgång runt 13-1400 rpm efter start som sedan stabiliseras ner till 900 rpm troligtvis när ventilen stänger.

Kan även vara så att det är det här problemet som varmstartsventilen som är lite omtvistad ska hjälpa emot. Många inklusive mig kopplar ju bort den för att slippa en del slangar och skräp.

Member
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av sebastiantj Visa inlägg
    Kör på bcpr7es stiften. Och lmm är äkta z32
    Kamremmen är även den rätt inställd för skulle den vara fel blir det väl ventilsallad?
    Bränslefiltret är bara sen i mitten av förra sommaren, och pumpen borde väl inte släcka tändningen?

Ni tror inte det kan vara nå tjall med tändspolarna? Tänkt original brukar väl kunna ge sig när man går på högre ladd? Men vet inte hur bilen beteer sig när tändspolarna är dåliga. Och om dom kan fungera och sen sluta när den fått upp temperatur. Och sen fungera igen efter att den stått en natt? Bara en fundering
    jag haft.
    Eller vad tror ni?

Mvh Sebastian
    Hade liknande problem, bytte spolar så löste det sig. Mätte upp mina och de visade rätt när de var kalla, värmde med en värmepistol och då var det en som inte hängde med längre. Har för mig att det ska vara 0.9 ohm mellan 1:a och 3:e stiftet. Någon får rätta mig om jag har fel.

Junior Member
    Reg.datum
    Apr 2013
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av sanslöst Visa inlägg
    Hade liknande problem, bytte spolar så löste det sig. Mätte upp mina och de visade rätt när de var kalla, värmde med en värmepistol och då var det en som inte hängde med längre. Har för mig att det ska vara 0.9 ohm mellan 1:a och 3:e stiftet. Någon får rätta mig om jag har fel.
    Tack för svaret, det var tändspolarna som hade gjort sitt! Så nu är nya beställda

Member ttommysundbergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Lyfter upp denna tråd igen åt Sebastian som är min polare då han körde med mina spolar några dagar utan problem men ett tag efter så hände samma igen. Så problemet är inte löst .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •