Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: pris värd turbo.

Junior Member
    Reg.datum
    Jun 2014
    Bil
    S13, S15

Standard pris värd turbo.

hej någon som har något tips på en lagom stor turbo till hyffsat pris med t25 fläns? ska ha den på en sr20det med z32 lmm och 550cc spridare. mvh

Junior Member
    Reg.datum
    Jun 2014
    Bil
    S13, S15

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

För den storleken på spridare räcker det nog med något som denna: http://www.gikturbo.se/performance/t...s-garrett.html

Tror inte Tomei turbon är ekonomisk försvarbar.

Junior Member
    Reg.datum
    Jun 2014
    Bil
    S13, S15

Standard

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    För den storleken på spridare räcker det nog med något som denna: http://www.gikturbo.se/performance/t...s-garrett.html

Tror inte Tomei turbon är ekonomisk försvarbar.
    vad tror du jag behöver i spridar väg till den andra då?
    hur menar du du med ekonomiskt försvarbar?:P

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Det som bestämmer hur mycket effekt man kan ta ut är i princip spridare och turbo, och givetvis måste motorn i övrigt vara förberedd för effekten.
    550cc spridare räcker inte jättelångt beroende på hur man räknar men onödigt att ha det ena mycket mer potent än det andra.

Tomei turbon blir ganska dyr hemma i tull, moms och frakt så billigare att köpa turbo på hemmaplan menade jag mest (Tomei är inte så vanligt utanför USA och Japan annars som jag förstått det).

Junior Member
    Reg.datum
    Jun 2014
    Bil
    S13, S15

Standard

Det som bestämmer hur mycket effekt man kan ta ut är i princip spridare och turbo, och givetvis måste motorn i övrigt vara förberedd för effekten.
    550cc spridare räcker inte jättelångt beroende på hur man räknar men onödigt att ha det ena mycket mer potent än det andra.

Tomei turbon blir ganska dyr hemma i tull, moms och frakt så billigare att köpa turbo på hemmaplan menade jag mest (Tomei är inte så vanligt utanför USA och Japan annars som jag förstått det).
    okej jag hade tänkt att jag kanske skulle uppgradera mer i framtiden o lika bra att köpa en turbo då som klarar lite mer? eller de e kanske dumt?
    vad tror du man kan få ut effektmässigt med tomei turbon och kanske 650cc spridare istället då? mvh

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Nä visst kan man köpa större turbo om man vill, vet man att man vill gå längre framöver skadar det ju inte men "för stor" turbo blir bara tråkigt om man inte kan utnyttja den.
    Vad som är "för stor" är svårt för mig att säga däremot, beror på flera saker.

Vet inget om Tomei turbon mer än vad frsport skriver, klarar den 450hk är det ju bra och för det bör du ha runt 900cc spridare för att vara lite safe.
    Spridare är egentligen ganska svårt att räkna på och jag kollade bara lite snabbt här nu: http://www.bjprace.com/webshop/index...formation_id=7

Junior Member
    Reg.datum
    Jun 2014
    Bil
    S13, S15

Standard

Nä visst kan man köpa större turbo om man vill, vet man att man vill gå längre framöver skadar det ju inte men "för stor" turbo blir bara tråkigt om man inte kan utnyttja den.
    Vad som är "för stor" är svårt för mig att säga däremot, beror på flera saker.

Vet inget om Tomei turbon mer än vad frsport skriver, klarar den 450hk är det ju bra och för det bör du ha runt 900cc spridare för att vara lite safe.
    Spridare är egentligen ganska svårt att räkna på och jag kollade bara lite snabbt här nu: http://www.bjprace.com/webshop/index...formation_id=7
    okej tackat för hjälpen vi får se vad de blir för något

Junior Member
    Reg.datum
    Apr 2013
    Bil
    S13

Standard

Som jag har förstått det så klarar 550cc spridare ca 550 hk på bensin. Kör man sprit så får man räkna bort 30%. Sen är jag inte helt hundra på om det är exakt så, men i runda slängar som jag förstått det iallafall.

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13, R32, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Wike Visa inlägg
    Som jag har förstått det så klarar 550cc spridare ca 550 hk på bensin. Kör man sprit så får man räkna bort 30%. Sen är jag inte helt hundra på om det är exakt så, men i runda slängar som jag förstått det iallafall.
    hur har du räknat det där?
    Om det nu skulle funka så på en sr20,skulle det väl bli ungefär samma sak på en ca18. Alltså skulle man aldrig behöva byta till 444cc spridare för att få ut ca 300häst,utan det skulle räcka med original 370cc.

En bra räknare finns här för att räkna ut storleken du kommer behöva. Säkert samma som på BJPrace.: http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php

nizmO_no1 har fått fram samma jag fick fram om man vill köra safe på 450vevhästar.
    Senast redigerat av Scoore den 2014-09-25 klockan 11:53.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •