Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Inkoppling av Dawes device (fel?)

Member Axel135s avatar
    Reg.datum
    Jun 2013
    Bil
    S13

Standard Inkoppling av Dawes device (fel?)

Skall strypa vid 0.8bar men laddar över 1.4bar.

Är den rätt kopplad ?

Slangen som går rakt in i dawes devicen (nereifrån) får tryck från ett rör innan intercoolern och den slangen som kommer från sidan går ner till wastegaten.

Har testat att skruva in och ut på skruven samt byta plats på slangarna vilket inte hjälper. Tips ?

Skruven belastar fjädern vilken i sin tur trycker på kulan så den släpper vid högre / lägre tryck från turbon och släpper igenom till wastegaten?
    Senast redigerat av Axel135 den 2014-10-04 klockan 22:52.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Vad exakt menar du med "Skall strypa vid 0.8bar men laddar över 1.4bar." ?

Vad laddar bilen om du kör slangen direkt på wastegaten utan att ventilen är inkopplad?
    För du kan aldrig få lägre tryck än grundtrycket och med en sån ventil hoppar laddtrycket upp flera steg redan vid lägsta justeringen, fick själv justera endel med grundtrycket ihop med ventilen innan jag fick det bra.

Member DTEs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Axel135 Visa inlägg
    Skall strypa vid 0.8bar men laddar över 1.4bar.

Är den rätt kopplad ?

Slangen som går rakt in i dawes devicen (nereifrån) får tryck från ett rör innan intercoolern och den slangen som kommer från sidan går ner till wastegaten.

Har testat att skruva in och ut på skruven samt byta plats på slangarna vilket inte hjälper. Tips ?

Skruven belastar fjädern vilken i sin tur trycker på kulan så den släpper vid högre / lägre tryck från turbon och släpper igenom till wastegaten?
    Ska kopplas enligt den bifogade bilden men låter som att du har kopplat rätt.

Hade själv samma problem med min Dawes device att jag fick skenande laddtryck trots fullt utskruvad skruv. Plockade isär den och motionerade fjädern mellan tummen och pekfingret så blev det lite bättre iaf.

/David.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Member DTEs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    Vad exakt menar du med "Skall strypa vid 0.8bar men laddar över 1.4bar." ?

Vad laddar bilen om du kör slangen direkt på wastegaten utan att ventilen är inkopplad?
    För du kan aldrig få lägre tryck än grundtrycket och med en sån ventil hoppar laddtrycket upp flera steg redan vid lägsta justeringen, fick själv justera endel med grundtrycket ihop med ventilen innan jag fick det bra.
    Min ökade från grundladd på ca 0,6 bar till nästan 1,5 bar vilket känns lite väl mycket med fullt utskruvad skruv. Känns som att flödet genom ventilen var noll och ingenting.

Lite nyfiken eftersom jag har haft lite samma problem, hur justerar man ner grundtrycket på dessa wastegateklockor?

/David.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Jag hade själv en justerbar wastegateklocka med gängad stång från Airtune i min bil, har man en standard wastegateklocka så kan grundtrycket bara justeras upp något med brickor vid fästskruvarna så armen spänns men aldrig ner.

Member Axel135s avatar
    Reg.datum
    Jun 2013
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    Jag hade själv en justerbar wastegateklocka med gängad stång från Airtune i min bil, har man en standard wastegateklocka så kan grundtrycket bara justeras upp något med brickor vid fästskruvarna så armen spänns men aldrig ner.
    Jo var lite yr när jag skrev detta... Wastegaten släpper på runt 0.8/9, tänkte om man gängar ut skruven hela vägen så borde pysventilen bara släppa rakt igenom och wastegaten släppa vid det trycket den är inställd till. Men tydligen så är det inte så.

Men istället så skenar trycker upp över 1.5bar.
    Kvittar om skruven är längst in eller ut. Antar att pysen har gjort sitt, testade motionera fjädern lite men det hjälpte inte. Den är inte speciellt avancerad så det borde fungera... haha

Member Izuals avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Axel135 Visa inlägg
    Jo var lite yr när jag skrev detta... Wastegaten släpper på runt 0.8/9, tänkte om man gängar ut skruven hela vägen så borde pysventilen bara släppa rakt igenom och wastegaten släppa vid det trycket den är inställd till. Men tydligen så är det inte så.
    Tyvärr har du för högt grundladd.
    Hade samma problem jag med att få min dawes att fungera för mitt grundladd var också runt 0.8-0.9

Så det är antingen att du skaffar en wastegate med mindre grundladd
    Eller en justerbar wastegaste och sedan ställer ner den och justerar på dawesen, eller justerar upp endast med hjälp av wastegaten och gör ett fint halsband av dawes devicen

Åt mig blev lösningen att "bricka" wastegaten då vart det perfekt.
    Det var snabbaste lösningen och "gratis"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •