Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: hur ta bort squish kanter

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard hur ta bort squish kanter

hur har ni gjort som tagit bort squish kanterna på sr20 toppen?
    Har ni lämnat bort den eller suttit hemma med dremeln och filat.
    förstår att det är rätt viktigt att ha samma cc på förbränningsrummen så dremel kanske inte är det bästa.
    har fräs på jobbet men den är handjagad så man är inte 100% på utfallet.
    lite kluven om ja ska chansa eller låta det vara som den är.

tänkte stoppa i smidda kolvar och stakar. Då det inte är helt gratis vill ja gärna minska risk för spikningar om jag kan.

det är en s14 med steg 3, så det kanske är onödigt, eller?
    kan bli mer i framtiden..

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Fräs en, gör en mall av valfri lera eller dyl.
    fräs resten som mallen.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

svårt att fin lira med fräsen mot en mall. men kanske räcker att köra dremeln tills det ser runt och fint ut och sen mäta cc. formen spelar kanske inte lika stor roll som volymen?

Member luuundhs avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

Hade använt en topplockspackning för att se hur långt ut man kan ta först och främst. Sen en bred whiteboardpenna för att markera ut hur mycket man vill ta bort. Dremmel funkar fint men stadig hand är ett måste så man inte kommer utanför förbränningsrummet. Se bild: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/i...vPRJbnSrcIWCdA

Att ta bort squishkanter minskar klart risken för spikningar men med sämre låglastegenskaper som följd. Dessutom förlorar man komp såklart.

Har kört med orörda squishkanter i min maskin 3 säsonger, varav en med 464hästar i maskinen, dock på e85 och i en ca18det.

/Markus

Senior Member GT-R_mojjes avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

jag hade inte förstörd toppen med att ta bort squish kanterna, finns en hel del toppar där ute som är bortatgna på pga att dom kördes mkt på bensin innan, men nu med intresset för ethanol som vll man ha squish kvar, bättre du byter bort den mot en utan squish och till och med få några kronor i mellan.

//M

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

är lite kluven hur ja ska göra, men toppen har spikat ganska bra. tydliga jack runt hela cyl och ganska djupa. är lite orolig att nåt ska lossna och sabba mer saker. ska testa och ta bort dom i nästa vecka. har inte några planer på att köra etanol just nu och skulle ja få för mig det så har ja en topp till liggandes som kanske går att rädda.

känns som att hela bilen är ett stort svart hål, så några tusen lappar hit och dit gör nog ingen skillnad.....

Senior Member GT-R_mojjes avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Jag har ett arborrnings verktyg i fräsen när jag tar bort dom så det blir hundra, bor du i närheten och vill ha det perfekt så hör av dig,

Member Fugges avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Bil
    S13

Standard

När man tar bort squishen, tar man bort hela den plana ytan eller fasar man av den efter på något beräknat sätt?
    Jag har gjort en totalt ovetenskaplig garage variant på en av mina toppar för skojs skull utan att läsa på så mycket innan.
    Jag kör oftast trial and error-metoden.

Member
    Reg.datum
    Feb 2010
    Bil
    S13

Standard

Jag har åkt 540 kameler utan att ta bort dom. Troligtvis mer i år, så helt ondödigt att böka med! Om man nu då inte vill ha jesus effekt då...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •