Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: S13 vägrar starta efter steg 3

Junior Member
    Reg.datum
    Dec 2014
    Bil
    S13

Standard S13 vägrar starta efter steg 3

Monterade allt för att köra steg 3 idag (Z32 LMM, Turbopilot-chip och 444 cc spridare).
    Nu vägrar bilen dock starta, och bränslepumpen går hela tiden med tändningen på. Slår ej ifrån efter ett par sekunder som den gör original. Ibland börjar reläet klicka till och från i snabb takt.
    Ingen skillnad om jag kopplar ur LMM.
    Öppnade styrboxen igen för att se om det blivit någon kallödning, men alla "ben" på chippet har perfekt kontakt mot nästkommande punkt på kretskortet. Chippet är vänt åt rätt håll. En sak som jag dock blev osäker på är om två av benen på chippet ska vara sammanlödda på kretskortet? Har för mig att det var det på originalchippet, så gjorde likadant på nya....blev dock osäker på detta nu! Någon som har bild baksidan av styrenhetens kretskort?

Någon som varit med om något liknande?

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Råkade ut för precis samma sak när jag lyckades med att vända chipet fel.

Junior Member
    Reg.datum
    Dec 2014
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av jensclaudius Visa inlägg
    Råkade ut för precis samma sak när jag lyckades med att vända chipet fel.
    Hmm är dock 100% på att jag satte chippet åt rätt håll. "Ingröpningen" åt samma håll som på originalchippet

Junior Member
    Reg.datum
    Dec 2014
    Bil
    S13

Standard

Öppnade nu upp boxen igen för att kontrollera, chippet sitter åt samma håll som original. Kan detta ändå vara fel?

Originalchippet

Nya chippet

Lödningarna, osäker på om de två punkterna längst upp till höger ska sitta ihop?

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Har tyvärr ingen Box att kolla på hur lödningarna ska se ut, men jag är väldigt tveksam till att benen ska lödas ihop som på bilden. Kolla med turbopilot som gjort chipet om vad han säger om det hela.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Member
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av jensclaudius Visa inlägg
    Har tyvärr ingen Box att kolla på hur lödningarna ska se ut, men jag är väldigt tveksam till att benen ska lödas ihop som på bilden. Kolla med turbopilot som gjort chipet om vad han säger om det hela.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Håller med, ser ut att vara alldeles för mycket lödtenn.

I princip, ju mindre tenn ju bättre lödning, ska ju bara va så de flyter ut.
    (risk för kall-lödning + att det kan bli som på bilden att cellerna går ihop annars)

Värt att notera att jag inte är någon expert, men jobbat lite på industri med å löda och det fick jag lära mig där iaf.

Hoppas det löser sig!

Junior Member
    Reg.datum
    Dec 2014
    Bil
    S13

Standard

Sökte runt lite på och hittade någon gammal tråd på Zatzy där en frågade om just de två lödpunkterna, och de ska vara ihoplödda

http://www.zatzy.com/forum/showthrea...00sx-styrenhet

Provade att sätta dit originalchippet igen, blev dock precis samma sak då. Vid närmare granskning av kretskortet kan man dock nu se att kopparn separerat något från kretskortet kring några av lödpunkterna :/

Administratör DeMeers avatar
    Reg.datum
    Feb 1998
    Bil
    S13

Standard

Enklast är nog att låna en fungerande box och testa...

Jag har själv lött i sönder en box, (strax efter medeltiden) det är inte kul, men man lär sig! Lät en gammal radiohandlare löda min andra box och det har funkat sedan dess.
    /Niklas Löfgren, #0001
    www.200sx.kicks-ass.net/demeer

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •