Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: 180zx aka 200sx s12 "Trackday"

  1. #1
    Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Uppsala
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    57

    Standard 180zx aka 200sx s12 "Trackday"

    Hej!

    Saxaröver min tråd från garaget.org hit då jag tror den passar bättre här!

    Är en Nissan 180zx,

    Mina planer är att göra bilen till en gatlegal trackday bil som ska kunna prestera på bana men även kunna ta en sväng på stan.

    Att göra listan:

    -All asfaltsmatta ska ur
    -Rosten ska tas om hand
    -Hjulupphängningen fram och bak ska bli s13 runt om med en tröskelhöjd på 70-100mm
    -Dessa delar ska pulverlackeras och monteras
    -Grandprix skärmarna ska gjutas av
    -De egentillverkade skärmarna ska modifieras för den ökade spårvidden
    -Bur ska monteras med fästpunkter på samtliga fjädertorn
    -Allt ska lackeras
    -Motorn ska sesöver men inte bytas, jag har inte bestämt mig vad för typ av motor jag vill ha.
    Tänker låta det färdiga chassis avgöra vilken motor och karaktär som passar bilen och mig bäst


    Önskelistan:
    -Montera alu plåtar (Eller annat bra material) under för att göra bilen så slät under som möjligt
    -bygga luftbox för kylare och intercooler
    -Leka med Aerodynamiken och montera diffuser
    -Modifiera vingen för bättre downforce egenskaper
    -Hitta en motor som passar bilen



    ************************************************** *****
    ****************Gamla inlägg från tråden******************
    ************************************************** *****


    det jag gör med bilen/planerar/utför är väll följande:

    först och främst;
    väghållningen då fjädring & bussningar var inte bara slut utan näst intill obefintliga!

    fjädringen fram hade blivit åderlåten och saknade näst intill olja helt (besiktad och godkänd med "bra att veta -olja har läck höger fram-")
    bussningarna var gamla och torra och det saknades bitar pga sprickor.

    men bilen är ju endå 24 år gammal så vad hade man förväntat sig,

    små defekter i lack och exteriören ska ordnas dock är lacken i löjligt bra skick!


    utgångsläge:


    Upphängningen ska bestå av:


    Nissan s13 fram Spindlar (mina)


    Nissan s13Hsd Coilovers

    300Zx z32 ok (OBS mina egna)



    Stoptech slitsade skivor och gatbelägg med stålomspunna slangar som jag pressat

    och bussningar från Strongflex till nissan S13 i Fram

    Så här meckade jag innan jag hittade eget garage




    så här ser original upphängning fram ut.


    Bärarmen nere.


    Hela framvagnen är nu nere denna ska nu blästras och pulverlackeras i samma färg som spindeln några bilder ner.


    Bärarm, Casterstag och en av två främre balkar.



    S13 Spindeln som har blästrats och pulverlackerats denna silver-metallic tänkte jag ha under bilen på alla upphängnings detaljer :P

    Så här ser bussningarna ut:

    de tomma bärarmarna


    bussningen satt rätt skapligt i hylsan på den högra sidan




    Började plocka av oken då det närmar sig montering av de nya!
    notera att inner skärmen är fuktig, detta är från stötdämparen som läckte...


    Plockade även bort lite onödigt på sommarbil ju

    lite skitigt och motorrummet är inte så speciellt än, ska på ny kylare dock och en intercooler





    där sitter en mycket liten t2a


    De nya krängningshämmar bussningarna till en s13, jag har använt mig av en m10x100 samt 8st m10 brickor och ca 20x12mm kopparrör som har en invändig diameter på 10mm.

    Bakljusen är dåliga och går verkligen inte rädda tyvärr...


    får se om jag beställer nya från USA

    Omborrade z32 skivor


    me like!




    Styrlederna från en s13 behöver kortas för att kunna göra konverteringen,
    original s12 är vinklade för att passa spindeln.

    Allt lirade perfekt när det var monterat!

    lånade min mors garage för göra hjulinställningar


    halvtaskig bild på brom-slangen men den är stålomspunnen med transparent röd gummi


    fick tyvärr inte allt lackat innan montering


    så vart allt, riktigt nöjd!



    Nya fälgar då de gamla hade skum form runt navet som gjorde att de tog i trots rätt ET...
    monterat 205/40R17 däck. Fälgarna är 7,5"



    Lyckades komma över bräddningsskärmar!



    Löjligt stor låda, fick inte plats i min Yaris...


    ^lånade bilder av säljaren


    ^lånade bilder av säljaren



    Ett original Grand Prix Kit Tillverkades närmare 5000 som såldes över världen (osäkra källor) detta kitt bräddar ca 60mm per sida och passar anpassningen till 200sx s13 spårvidd.

    Dessa skärmar ska göras i ordning och sedan ska det gjutas pluggar, tänker inte använda originalkitet utan göra modifieringar på avgjutningarna.

    Även Beställt en vinge från Danny på Megadrift


    Bilden är Tagen av Danny


    ************************************************** *****
    ****************Gamla inlägg från tråden******************
    ************************************************** *****
    Nissan s12 180Zx
    @GARAGET.org

  2. #2
    Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Uppsala
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    57

    Standard

    __________________________
    2015

    Detta inlägg är uptodate!

    Det här är det som händer just nu


    Rivit inredning och tagit bort lite asfaltsmattor tog ca 15 min, Asfaltsmattorna är jätte enkla att ta bort när det är minusgrader!

    Tog god tid på mig för att få bort inredningen hel, har gott om plats för att spara allt. vem vet man kanske köper en till och restaurerar i stället


    stora bitar som släppte






    tråkigt att se på men går fort i alla fall, så snart kan steg två börja!

    lagt ner ca 12 timmar på matta i bilen nu, ska ut i helgen och ta bort det sista!


    Rensat ur mattan och säten


    Huggmejsel, kniv och nylonhammare fungerar utmärkt när asfaltsmattan är frusen, största biten va typ en kvadrat decimeter


    Skönt att se att det är en riktig japanare med klassisk rost i Trösklarna :P


    därför dem rostar så bra, fukt inifrån tröskeln och nöts på utsidan


    hål vid förarplatsens bältesinfästning...


    bara främre delen kvar nu!

    Började försöka montera ner bakvagnen med, gick sådär


    inte så lite rostigt, ska också sitta en tapp genom hålet


    fel fokus, men jag var VERKLIGEN försiktig när jag började känna på muttern, men men ska ändå inte användas senare (finns dock gänga kvar för en tillfällig mutter som ska hålla allt på plats ett litet tag till)


    Har haft bakvagnen i snart ett år, men nu har jag äntligen fått tag i allt som behövs samt måttat, mätt & funderat och konstaterat att jag inte tänker göra ombyggnationen av bakvagnen själv utan lämna det till en firma som har många år i branschen och vet (till skillnad från mig) vad dem gör!



    Planen är att denna firma ska få anpassa fram och bakvagn efter 200sx S13 Brädd då detta kommer passa den brädden som Grandprix skärmarna ger (ca 60mm per sida) så jag kommer få mer spårvidd, samt den tröskel höjden jag vill ha på bilen plus att bärarmsvinklar kommer att förbli rätt för att minimera bumpsteer och andra nackdelar med en sänkt bil med "V" formade bärarmar.
    Jag kan min geometri, men saknar totalt erfarenhet när det gäller hjulvinklar, därav tänker jag ta hjälp av någon med erfarenhet som vet vad som är vad

    Kommer lämna iväg bilen så fort snön smälter.
    Kommer hänga mycket på verkstaden så bilder kommer ramla in
    Nissan s12 180Zx
    @GARAGET.org

  3. #3
    Member
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Värnamo
    Bil
    S13, S14a
    Inlägg
    685

    Standard

    äntligen någon som bygger om en s12! troligtvis en mycket potent liten bil, kul
    BJ LACK AB

  4. #4
    Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Uppsala
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    57

    Standard

    Ja vi är inte många som bygger om dem!
    Förhoppningsvis blir den riktigt snabb!
    Nissan s12 180Zx
    @GARAGET.org

  5. #5
    Senior Member Mwesterlunds avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ort
    Uppsala
    Bil
    S13
    Inlägg
    1 171

    Standard

    kul att se !
    drive it like you stole it
    http://www.garaget.org/Mwesterlund

  6. #6
    Member
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    Linköping
    Bil
    S13
    Inlägg
    109

    Standard

    Ser ju riktigt trevligt ut, ska följas!
    Roligt med s12!

  7. #7
    Member Axel135s avatar
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Malmö
    Bil
    S13
    Inlägg
    186

    Standard

    Trevligt bygge, är det S13 hsd coilovers du kör på?

  8. #8
    Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Uppsala
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Axel135 Visa inlägg
    Trevligt bygge, är det S13 hsd coilovers du kör på?
    Tack! Det stämmer

    Ska ut i helgen och ta ner bakvagnen samt ta bort sista asfaltsmattorna

    Får även hem original fjäderben som är inköpta av 4113!
    Nissan s12 180Zx
    @GARAGET.org

  9. #9
    Member Axel135s avatar
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Malmö
    Bil
    S13
    Inlägg
    186

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobias G Visa inlägg
    Tack! Det stämmer

    Ska ut i helgen och ta ner bakvagnen samt ta bort sista asfaltsmattorna

    Får även hem original fjäderben som är inköpta av 4113!
    Är det S13 bakvagn du ska köra på?

  10. #10
    Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Uppsala
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Axel135 Visa inlägg
    Är det S13 bakvagn du ska köra på?
    Stämmer det med! ska köra s13 bakvagn med hsd coilovers z32 bromsar och hårdare belägg, se om jag börjar köra med polyurethan bussningar eller om det blir justerbara armar direkt
    Nissan s12 180Zx
    @GARAGET.org

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •