Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tickande lyftare CA18DET

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard Tickande lyftare CA18DET

Hallå igen!

Nu när jag äntligen fått ihop bilen och motorn går bra så börjar förstås motorn ticka ganska illa. Eftersom jag har tidigare erfarenhet av tickande lyftare så var det inte särskilt svårt att lokalisera var tickande kom ifrån och efter lite forskning på tuben så kunde jag konstatera mitt oljud.

Detta är inte min video, men min motor låter identiskt:

https://www.youtube.com/watch?v=sqQ3q_ZsqPg

Min fråga är; Vad har ni haft för erfarenhet av tickande lyftare och hur har ni löst det? Är det plocka ur och byta alternativt renovera som gäller eller har det släppt efter lite körning? Har ni använt något/några medel i oljan för att få loss eventuellt skit i lyftaren/lyftarna?

Jag har precis bytt olja (10W40)och filter, men tickandet uppstår så fort oljan kommer upp i temperatur oavsett.

Tack på förhand!

Mvh,
    Daniel

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Extra tlllsatser är bara en utspädning av oljan. Alla syntetiska oljor har rengöringstillsatser. Plocka ut resp tickande lyftare, rengör, fyll med olja och provkör. Hjälper inte detta så är det byte av lyftare som gäller.

Hydrauliska lyftare kompenserar för spelet mellan lyftare, kam och ventil och minimerar detta automatiskt med hjälp av motoroljan inuti lyftaren. Om de kärvar pga orenhet, igensatta oljekanaler eller dålig/felaktig olja kommer deras funktion försämras.

Tickande från lyftarna innebär att spelet mellan kam och lyftare är för stort men allt tickande är inte lyftarna. Spridarna låter också en hel del.

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av shogun Visa inlägg
    Extra tlllsatser är bara en utspädning av oljan. Alla syntetiska oljor har rengöringstillsatser. Plocka ut resp tickande lyftare, rengör, fyll med olja och provkör. Hjälper inte detta så är det byte av lyftare som gäller.

Hydrauliska lyftare kompenserar för spelet mellan lyftare, kam och ventil och minimerar detta automatiskt med hjälp av motoroljan inuti lyftaren. Om de kärvar pga orenhet, igensatta oljekanaler eller dålig/felaktig olja kommer deras funktion försämras.

Tickande från lyftarna innebär att spelet mellan kam och lyftare är för stort men allt tickande är inte lyftarna. Spridarna låter också en hel del.
    Jo, det är klart. Finns det ingen tillsats till oljan som eventuellt skulle kunna lösa upp smutsen inuti lyftaren, eller tar sig inte oljan in så långt (in i inre kolven)?

Hur mycket vågar man åka med kärvad lyftare, kan det slita på t.ex. kamaxeln?

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Som sagt. Det finns tillsatser, sk motorrengöring men den är inte speciellt bra och kan bidra till att du förvärrar problemet pga koks, slagg mm i motorn som lossnar i bitar och slaggar igen oljekanaler mm.
    Därför rekommenderar jag att du rengör lyftarna separat utanför motorn.

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av shogun Visa inlägg
    Som sagt. Det finns tillsatser, sk motorrengöring men den är inte speciellt bra och kan bidra till att du förvärrar problemet pga koks, slagg mm i motorn som lossnar i bitar och slaggar igen oljekanaler mm.
    Därför rekommenderar jag att du rengör lyftarna separat utanför motorn.
    Jo, det känns dumt att chansa. Lyftaren börjar glappa så fort motorn lägger sig i tomgång då oljan är varm och oljetrycket sjunker en aning, sen försvinner det när man ligger på gasen igen.. Jag ska ge det en chans och låta bilen rulla en längre sträcka på vägen, fortsätter tickandet så plockar jag kamaxeln och ser över lyftarna.

Tack för snabba svar!

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Problemet löste sig efter att jag bytte ut en lyftare som avvek från de andra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •