Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: dragit av bultar till kamaxelns överfall...

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2012
    Bil
    S13

Standard dragit av bultar till kamaxelns överfall...

Hejsan! råkat klanta mig lite och dragit av 3 bultar på något lustigt vänster till överfallen.. går dom att få bort med grispick eller tror ni det är helt omöjligt? bör man köpa ny topp? Drog även sönder gängorna på ett par andra bultar.. bultarna är helt värdelösa har jag nu upptäckt och dum och bråttom som jag hade så använde jag dom ändå, menmen.. lätt att vara efterklok..

Så till frågan, är det helt kört?

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Ta bort överfallen.
    Försöka få bort resterna av bultarna.
    Går det inte, borra ur centrum på bulten och använd en proffsvariant av skruvurdragare. Den vanliga koniska förstör mer än den hjälper.

Lite varning gällande grispitt:
    Scenario 1: Man skruvar i "Pitten" men skruven vill inte lossna. Man tar i lite till. "Pitten" går av nere i hålet i skruven. Skruven lossnar inte, men man har skaffat sig ett problem som inte fanns från början.

Scenario 2: Man skruvar i "Pitten" men skruven vill inte lossna. Man tar i lite till. "Pitten" skruvas ner mer och mer så att både skruv och skruvhål expanderas. Skruven lossnar inte, men man har skaffat sig ett problem som inte fanns från början.

Finns ett bättre alternativ än grispitt.

Ridgid skruvutdragare.
    Borra hål
    Slå i "pinnen"
    På med medföljade mutter på pinnen och skruva ut.

Såg den senast hos Harald Nyborg och hos Luna i deras verktygsavdelning. Ska även finnas en variant av den på Biltema.

Artikelnummer på nya bultar och brickor för ca18det (framgår inte vilken motor du avser).

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2014
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Grispitt är inget man ska hålla på med som sagt, dock så är det satssen shogun visar grym! Men om man har lite brottom så går det även bra att välja lämplig borr och slå i en torxbits så får man ut dom lätt

Och det kan inte sitta så hårt eftersom det var vid ditdragning den gick av, om du inte gjort sallad av alla gängor men då löser helicoil dina problem

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Ca18det?
    Hur hårt drog du skruvarna? Enligt verkstadshandbokens moment eller chansade du bara?

Dom ska dras ungefär 10 nm... är nästan så du drar åt det med fingrarna
    De flesta drar åt dom för hårt och skruven går av. Skulle nästan tro Nissan valt så mjuka skruvar bara för att folk inte ska dra åt dom för hårt och rädda kammarna/motorn på det sättet.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag lyckades med det samma för några år sen, jag borrade ur bulten och drog i en helicoilgänga istället. Täckte för att runtom och gjorde det på plats.

Member Axel135s avatar
    Reg.datum
    Jun 2013
    Bil
    S13

Standard

Borra o kör helicoil?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg