Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ställ in hårdhet på coils

Member
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13

Standard Ställ in hårdhet på coils

Hejsan undrar lite över hur man ställer in hårdheten på coils, om det finns nån hjälp mall nånstans eller bara en bra guide, eller självklart om vi har nån duktig på forumet.
    Jag har ett par sport modified D2 coils på min s13 som jag har sänkt så jag har ca 2cm mellan däck o skärmkant men i minsta lilla grop i marken så slår avgassystemet i och jag har sett dom som kör så sjukt mkt lägre än mig som de verkar funka för.
    Bilen är en dailydriver (sommartid) så vill kunna köra på våra vägar utan att slå i, jag vet på ett ungefär hur man gör för att ställa in hårdheten men frågan är hur mkt ska man göra den hårdare för att den fortfarande ska kunna gå o köra på vägen så att säga?

Tacksam för snabba svar

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Samma princip

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Har du för mjuka fjädrar får du byta ut dem mot en uppsättning med högre viktklassning (hårdare). Vanligt är 8 fram och 6 bak, dessa fungerar perfekt i de flesta lägen. För extrem bankörning gäller ca 10 fram och 8 bak (nästan stumma).
    I komfortklassen är det vanligt med 6-4 eller tom lägre.

Member
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13

Standard

Okej, jag tänkte mer att istället för att byta fjäder så kan man justera vid topplagringen hårdheten på fjädern tror jag eller om det är hårdheten på själva returen?
    Har några kompisar som har gjort det men dom har ställt på hårdaste så dom kan åka runt o drifta medans jag inte riktigt vill ställa så hårt, tycker de smäller nästan ännu mer i bilen då, så kanske ska omformulera frågan hur mkt ska man ändra vid topplagringen för en vanlig gatbil? finns de inte så får ja väl exprementera själv lite men skulle vara skönt om det fanns ett exakt mått som man kan ställa in på för optimalt på gatan.

MVH

Member Axel135s avatar
    Reg.datum
    Jun 2013
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av BaBoMasTer Visa inlägg
    Okej, jag tänkte mer att istället för att byta fjäder så kan man justera vid topplagringen hårdheten på fjädern tror jag eller om det är hårdheten på själva returen?
    Har några kompisar som har gjort det men dom har ställt på hårdaste så dom kan åka runt o drifta medans jag inte riktigt vill ställa så hårt, tycker de smäller nästan ännu mer i bilen då, så kanske ska omformulera frågan hur mkt ska man ändra vid topplagringen för en vanlig gatbil? finns de inte så får ja väl exprementera själv lite men skulle vara skönt om det fanns ett exakt mått som man kan ställa in på för optimalt på gatan.
    MVH
    Kanske en bättre idé att hänga upp avgassystemet bättre, eller i kortare gummi?
    Eller dra ner på storleken o köra ovala ljuddämpare. Låter som ditt hänger en del

Den du kan skruva på uppe på coilen är till stötdämparen, skruvar du medurs så spänner du osv. Brukar vara 16 eller 32 klick

Kan du spänna fjädern på dina coils?

Det är bara å testa sig fram, börja med det stelaste, hårdaste och gå mot mjukt.
    Senast redigerat av Axel135 den 2015-06-22 klockan 21:20.

Member
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13

Standard

Jo jag vet att avgassystemet är problemet egentligen men måste då svetsa o bygga om de/köpa nytt :P så vill prova med coilsen först för o slippa allt de nu i sommar jaha okej ja då ska ja göra de ja de kan ja göra, ska ja dra åt dom mer också?

Tack för svar o hjälp

Member
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13

Standard

Provade att ställa in hårdheten i bak nu och det gjorde en rejäl skillnad med en gång, ska även kolla runt lite efter andra bussningar till avgassystemet som är lite kortare så blir de nog kanon sen

Tack för hjälpen

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Ska man åka med stance stuk får man räkna med att det tar i. Speciellt om man inte har custom avgasystem. De rostfria Kina systemen är helt värdelösa gällande markfrigång.

Primärt så är det fjädrarna som ger chassits hårdhet/avstämning.
    Dämparna inställningarna sitter inte där för att göra bilen mjukare eller hårdare!
    Sekundärt gör dock dämparinställningen bilen mjukare/hårdare.
    Till varje fjäderhårdhet finns en "optimal" dämparkurva som ser till att hjulet är i marken så mycket som möjligt. På gatbilar tar en optimal dämparkurva även bort stötar och slag så att bilen blir bekväm även med hårda fjädrar. Ställer du på hårdaste eller mjukaste kommer du troligen vara längre ifrån "optimalt" än i någonstans i mitten.

Med mina BC coilovers var aldrig "bekvämast" på mjukaste inställningen. Dämparna klarade inte av att dämpa ut ojämnheter i vägen då. Bäst grepp hade man inte heller på hårdaste inställningen. Där fick man laborera lite.
    Regn vs Torrt påverkade dämpar inställningen bilen MYCKET mer än man kan tro.
    Både gällande balans och totalgrepp.

8/6 fjädrar och kina coilovers är för hårt för gatan ifall man verkligen vill köra bilen. Ska fungera mycket bättre med riktiga dämpare typ Öhlins & KW. Kör man r-däck är det också lite för mjukt för bankörning. Speciellt med original krängningshämmare.

Men skiter man i hur bilen beter sig så kan man göra vf. man vill. Vill man gå till det extrema kan man ju montera bort fjädrar/dämpare och montera stag stället...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •