Tja! Tänkte dra igång en projekt tråd med tanke på att det är min första japan-bil och vill dela med mig av upplevelsen.

Info om bilen:
*Nissan 200SX S13 -89 CA18DET
*22000 Mil
*Ägd av en gubbe sedan 2001
*Mörkgrå
*Helt original maskinellt / utseende i dagsläget
*Inköpspris 15.000:-

Faktumet att köpa en helt original bil har varit klart för mig ett tag då jag vill skruva själv från grunden. Har haft i bakhuvet hela tiden att det är mycket som kommer vara i mindre bra skick även fast bilen inte behöver varit buskörd så som bussningar, stag runt om, rost osv. Men trots detta känns det mycket roligare att skruva med det själv från grunden!

Har mycket planer för bilen och har planen att ha det som en daily driver fast fortfarande lite pulver i bygget så det blir roligare att köra. Planen är steg 2 till att börja med.

Jag har haft bilen drygt 1 vecka så gör en sammanfattnings uppdatering här i huvudposten!

Update 1 (sammanfatting av vecka 1)
Köpte bilen den sjunde Juli 2015. Såg bättre ut på plats men fler fel upptäcktes när man kom hem, precis som det är med allt. Mycket rost i balkar samt tröskellådor samt längsgående bromsrör läcker så hela baksektionen dog på vägen hem.

Har beställt det mesta för en vettig hel-service på bilen då kvitton saknas på i princip allt. Endast ett kvitto sedan 2001 när han bytte koppling samt avgassystem från katten och bakåt. Enligt han ska den ha servats regelbundet men men, man vet aldrig.

Saker som köptes för uppfräschning och påbörjning av bygge:
*Kamremssats
*Packningar till grenrör, turbo, osv.
*Bromsrör
*Tändstift BCPR7ES
*HKS SSQV Dumpventil (kopia)
*HKS fästningsrör
*Pysventil
*Turbotrycksmätare

Började såklart dum som man är och köra med den obess och med möjligen kassa remmar och diverse annat sletet / skadat bara för att man var tvungen, men som tur väl var hände inget speciellt så direkt. Nu står den upphissad och väntar på kärlek.

Tyvärr är den även ganska skabbig i lacken med en del läcksläpp och liknande. Men för 15.000:- är jag ändå nöjd! Tänkte jag lämnar första updaten här och visar er en bild på bilen i dagsläget. Kommer updatera så fort jag får någonting gjort. Kommer även lägga upp någon slags schema för planer av uppgraderingar på bilen så ni vet lite mer vad som ska göras, tack så länge!

-nsL