Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: S13, olja i vattnet och vatten i oljan!

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2014
    Bil
    S13

Standard S13, olja i vattnet och vatten i oljan!

Tjena!

Lyfte ur motornr på min s13 för 1 eller 2 månader sen för att byta packningar vid tråget och grenrörspackning.
    Förra veckan satte jag i motorn igen. fyllde upp olja, vatten och startade. Motorn var bara igång 5 minuter max. Då märkte jag inget vatten i oljan eller olja i vattnet.

Satte dit de sista grejerna idag och startade upp bilen och körde ut den ur garaget. upptäckte att det kom brun sörja ur kylaren, antar att det var olja. Det var fett och blev "regnbågsfärger" på marken.
    skruvade av oljepåfyllningslocket, där vart det vitt..
    Bilen var väl igång kanske 10 minuter innan jag märkte något denna gång.

Finns det någon slang***** jag kan ha kopplat fel? Topplockspackning? eller något annat roligt?

Styrelseledamot Sandells avatar
    Reg.datum
    Sep 2000
    Bil
    S13

Standard

Var det vitt nere vid kamaxlarna alltså, eller bara under oljepåfyllningslocket?
    Hur ser det ut på oljestickan?
    Jag har märkt liknande fenomen som du med kylaren om man har haft ur motorn och renoverat och sen satt tillbaka. Typ som att det släpper lös lite rostrester när man tömmer kylsystemet och fyller igen. Sen kanske du har använt nåt smörjmedel för att få tillbaka lite slangar och så? Detta kan samlas vid kylarlocket då det är den högsta punkten.
    Henrik Sandell #16 Värnamo
    Materialare, Nissan Owners Group Sweden
    RB30DET 600hk@1,1bar

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2014
    Bil
    S13

Standard

Det är vitt vid kamaxelmn också. Stickan syntes det inte mycket på, var bara en droppe i botten på den. Såg okej ut, men svårt att säga.

Det fortsatte att välla ut "äckelvatten" från kylaren med jämna mellanrum medans motorn var igång. Jag spolade igenom kylaren då kom det även ut små klumpar typ. Kändes som det var rätt mycket olja i vattnet.

Member
    Reg.datum
    Nov 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Låter som du kopplat något slang fel! Gå över allt och kolla!
    Nissan 200SX S14A -99 @ ???
    Erik Sidenbladh #1488, 2:a på bankörning Björkvik 2009, Me vs Deffe 1:1
    Skälby/Järfälla

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2014
    Bil
    S13

Standard

Lämnade in toppen på trycktestning och planing. smällde på en ny stålpackning och arp bultar. Desvärre kvarstår exakt samma problem. Oljan blandas med vattnet någonstans.

De enda slangar jag kan komma på som jag kan ha kopplat fel är olja och vatten till turbon. Men de sitter rätt.
    Kan det vara så att det är en spricka i turbon så att det blandas i den? Turbon har inte rullat mer än max 20 mil, men det är en kinaturbo.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Koppla bort vattnet till turbon och testa hur det blir, är inga problem att köra så och då kan du utesluta den om det blir likadant.

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2014
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    Koppla bort vattnet till turbon och testa hur det blir, är inga problem att köra så och då kan du utesluta den om det blir likadant.
    Smart, tack för tipset!

Desvärre var det samma skit när jag kopplade vattnet förbi turbon.
    Antar att det bara är blocket som kvarstår?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •