-
Hall of Fame Legend
NizmO 200sx rs13 Time Attack
Tänkte flytta över min projekttråd jag haft sen 2011 på club jdm men den sidan kommer att stängas ner i höst tyvärr.
Dessvärre har projektet stått stilla ett tag så just nu i skrivande stund är det inte så spännande men det kommer 
Pga flytt av 30 sidor med t.ex kommentarer osv. kommer det kanske vara lite rörigt här o där men hoppas ni har överseende 
Copy paste mode on...
----------------------
Hallo alla glada!
Tänkte att jag kanske skulle göra en liten projekt tråd på min 200sx som jag haft ett tag nu, de flesta modifieringarna är väl redan gjorde men finns fortfarande massor att göra på den.
Bilen köptes på våren 2007 och var tänkt som bruksbil istället för min dåvarande Saab 900 turbo -84.
Gick som brukis under -07 men köpte lite småsaker som 3" hela vägen inkl grenrör (monterade bara bakre delen då), öppet filter och ett steg 2 chip, satte även dit en katersättare som helt enkelt är ett rakt 3" rör istället för katten men direkt efter att den monterats så tokslirade koppling och gick inte att köra fullt längre
.
Nyköpt

Bytte koppling framåt hösten och då jag är snål som ***** så blev det en ny standard tryckplatta från mekonomen med en keramisk 4-puck lamell från dalhems och lager från Nissan, blev rätt billigt och funkade över förväntning förutom att det blir lite ryckigt med lamellen
(kör med samma koppling fortfarande).
Lyckades fixa ett garage ute på vishan ihop med en kompis så tänkte att man kan ju fixa lite med bilen stället för att köra sönder den på vintern, bilen var ju inte i topp skick och var faktiskt den billigaste 200:an på blocket då som inte hade rasad motor så var en del fix med allt från bromsar till rost.
Lagade upp den mesta rosten på jobbet innan jag flyttade bilen till garaget för uppgradering.
Rostfix och montering av vinge

Det som gjordes den vintern var: Vertex bodykit, Kouki vinge, 50mm glasfiber framskärmar (gamla var sönderrostade) , 17" Rota fälgar, K-sport coilovers, IC kit, extraktorgrerör och 3" frontpipe, flytta batteriet bak, delvis rensad inredning, Sparcostol på förarplats, renovera bakvagn, Motoria länkarmar i fram o bakvagn, uppgraderade bussningar i hela bilen.
Riven för fix under vintern

5 Veckor innan den var körklar såg det ut såhär

Vi blev tyvärr av med det garaget efter bara en vinter pga diverse missförstånd så hade en deadline då bilen var tvungen att köras bort och jag han på dagen att bli klar tack vare att jag tog ledigt 2 dagar och jobbade dag och natt, 07:00 på fredagen som vi skulle vara ute starta jag bilen och rullade ut för en provkörning
.
Såg ut såhär utanför nya garaget sen, bakstöten tog några dagar till att få dit

Första testet på bana nån månad senare, fick en lista med nya grejer jag tyckte jag behövde efter det 

Återkommer med fler uppdateringar med vidare framsteg med bilen
.
-
Hall of Fame Legend
Första säsongen med bilen som "hobby bil" (2008) så gick den med ganska grundtrimmad motor, var väl steg 2 med orginal turbo och gissningsvis 230hk med 1,1 bar i laddtryck men gick ganska bra ändå tyckte jag.
Säsongen 2007

Säsongen 2008

Körde bilen hyffsat hårt på gata och bana men den höll ihop hela tiden, tror aldrig bilen blivit stående utan att det varit en planerad uppgradering) .
Bytte till en visco diff från S14 i slutet av året (tror iaf det var då den byttes men kommer inte riktigt ihåg), dom ska ju inte klara hur mkt som helst men funkar bättre än orginal och duger för mig för stunden som inte kör drifting, skönt att slippa innerhjul spinn ur långsamma kurvor både på bana och gata
.
Inför säsongen 2009 sen så blev body kittet lackat i ett garage med tvivelaktigt resultat men fick duga (bättre än vitt) och sen blev det lite uppgraderingar i motorn med en T28BB turbo, 550cc spridare, Z32 LMM och steg 4 chip.
Säsongen 2009

Lackat bodykit

Första provkörningen var lite av en besvikelse då orginal tryckklockan till T28 turbos endast har runt 0,5 bar i grundtryck och slö var bara förnamnet (N) .
Tog mig faktiskt större delen av säsongen att få fart på turbon då jag provade lite olika lösningar, trots uppgraderad tryckklocka (som enligt airtune ska kunna ge 1,1 bar) och fullt öppen pysventil fick jag inte mer än 0,8 bar i laddtryck
.
Tillslut köpte jag mig en Dawes Device och då äntligen funkade allt som jag ville och fick mina 1 bar som var max vad jag vågade då motorn var oöppnad och allmänt sliten, rekommenderar den ventilen starkt
.
Blev lite körningar på bl.a gatebil mantorp som gick mindre bra då mina tryckrör som jag hade kapat lite i för att dom att passa inte hade kvar kanten i ändarna på några ställen envisades med att hoppa av så fick ställa ner trycket till 0,6 bar för att kunna köra normalt, hade dessutom jätte problem med vattentempen som skena ganska rejält i den stekande värmen.
Precis hemkommen från gatebil, gick såhär när ett tryckrör hoppa och motorn fick lite mkt soppa

Körde också på Björkvik med NOGS som hade gjort en egen superstage bana som var riktigt rolig, slutade med att jag blev dagens snabbaste ekipage vilket var roligt
.
Bilen gick inte riktigt bra heller, 0,8 bar i laddtryck och grova misständningar i alla hårnålar med 2:ans växel (var 2st tror jag) som gjorde att bilen bara rulla ca: 2 sekunder innan den vaknade :| .
Avslutade säsongen 2009 med att köra bilen på rullande landsväg för att mäta effekten, fick 242,2hk på bakhjulen och 284hk i motorn vid 1 bars laddtryck enligt deras uträkning.
Bromsning

Liten video:
http://www.garaget.org/video/55014
-
Hall of Fame Legend
Körde "strippen" i västervik men bilen gick tyvärr inte som jag ville då
, höll på att utvärdera ett annat steg 4 chip då och av nån anledning misstände det som tusan efter varje växling så tiderna blev ju därefter också, tror det blev 14,41 @ 162 km/h med 60fot på 2,37sec som bäst men är övertygad om att en hög 13 skulle varit möjlig.
-
Hall of Fame Legend
-
Hall of Fame Legend
-
Hall of Fame Legend
Till säsongen 2011 som tyvärr blev väldigt sen pga en annan bil i mitt garage som jag var tvungen att få ihop (som jag var lite seg med måste jag erkänna) så tyckte jag att motorn behövde renoveras då den hade dåligt komp på 3:an och 4:an och drog olja vid hård körning (skulle renoverat redan förra vintern men motivationen fanns inte där).
Tror jag körde in min bil i garaget under april eller maj och kom inte ut förrän 25:e juni, det som gjordes i stort sätt var: honade cylinderlopp och nya kolvringar, ny oljepump, nya packningar och packboxar, ARP bultar till toppen, spraya ventilkåporna mattsvarta.
Toppen rördes inte då den funkar och kände mig stressad att få ut bilen och därför målades heller inte block osv. som jag egentligen hade velat göra, denna vinter funderar jag på att plocka ur motorn igen och göra den fin samt fixa lite småsaker med toppen.
Kommit fram till att jag är extremt dålig på att dokumentera det jag gör nu för tiden så inga bilder finns på renoveringen men såhär ser det ut nu iaf (utöver catchtanken som är monterad och sprayad mattsvart).
Säsongen 2011

Visste redan innan att motorn var sliten så har inte vågat köra med mkt mer än 1 bars laddtryck men i år ska jag nog våga köra med 1,3 - 1,4 bars laddtryck och sen ska bilen bromsas på samma rullande landsväg som sist, bör maxa turbon som ska orka 320hk iaf.
-
Hall of Fame Legend
-
Hall of Fame Legend
-
Hall of Fame Legend
-
Hall of Fame Legend
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler