Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 88

Ämne: NizmO 200sx rs13 Time Attack

  1. #1
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard NizmO 200sx rs13 Time Attack

    Tänkte flytta över min projekttråd jag haft sen 2011 på club jdm men den sidan kommer att stängas ner i höst tyvärr.

    Dessvärre har projektet stått stilla ett tag så just nu i skrivande stund är det inte så spännande men det kommer

    Pga flytt av 30 sidor med t.ex kommentarer osv. kommer det kanske vara lite rörigt här o där men hoppas ni har överseende

    Copy paste mode on...
    ----------------------

    Hallo alla glada!

    Tänkte att jag kanske skulle göra en liten projekt tråd på min 200sx som jag haft ett tag nu, de flesta modifieringarna är väl redan gjorde men finns fortfarande massor att göra på den.

    Bilen köptes på våren 2007 och var tänkt som bruksbil istället för min dåvarande Saab 900 turbo -84.
    Gick som brukis under -07 men köpte lite småsaker som 3" hela vägen inkl grenrör (monterade bara bakre delen då), öppet filter och ett steg 2 chip, satte även dit en katersättare som helt enkelt är ett rakt 3" rör istället för katten men direkt efter att den monterats så tokslirade koppling och gick inte att köra fullt längre .

    Nyköpt


    Bytte koppling framåt hösten och då jag är snål som ***** så blev det en ny standard tryckplatta från mekonomen med en keramisk 4-puck lamell från dalhems och lager från Nissan, blev rätt billigt och funkade över förväntning förutom att det blir lite ryckigt med lamellen (kör med samma koppling fortfarande).

    Lyckades fixa ett garage ute på vishan ihop med en kompis så tänkte att man kan ju fixa lite med bilen stället för att köra sönder den på vintern, bilen var ju inte i topp skick och var faktiskt den billigaste 200:an på blocket då som inte hade rasad motor så var en del fix med allt från bromsar till rost.
    Lagade upp den mesta rosten på jobbet innan jag flyttade bilen till garaget för uppgradering.

    Rostfix och montering av vinge


    Det som gjordes den vintern var: Vertex bodykit, Kouki vinge, 50mm glasfiber framskärmar (gamla var sönderrostade) , 17" Rota fälgar, K-sport coilovers, IC kit, extraktorgrerör och 3" frontpipe, flytta batteriet bak, delvis rensad inredning, Sparcostol på förarplats, renovera bakvagn, Motoria länkarmar i fram o bakvagn, uppgraderade bussningar i hela bilen.

    Riven för fix under vintern


    5 Veckor innan den var körklar såg det ut såhär


    Vi blev tyvärr av med det garaget efter bara en vinter pga diverse missförstånd så hade en deadline då bilen var tvungen att köras bort och jag han på dagen att bli klar tack vare att jag tog ledigt 2 dagar och jobbade dag och natt, 07:00 på fredagen som vi skulle vara ute starta jag bilen och rullade ut för en provkörning .

    Såg ut såhär utanför nya garaget sen, bakstöten tog några dagar till att få dit


    Första testet på bana nån månad senare, fick en lista med nya grejer jag tyckte jag behövde efter det


    Återkommer med fler uppdateringar med vidare framsteg med bilen .

  2. #2
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Första säsongen med bilen som "hobby bil" (2008) så gick den med ganska grundtrimmad motor, var väl steg 2 med orginal turbo och gissningsvis 230hk med 1,1 bar i laddtryck men gick ganska bra ändå tyckte jag.

    Säsongen 2007


    Säsongen 2008


    Körde bilen hyffsat hårt på gata och bana men den höll ihop hela tiden, tror aldrig bilen blivit stående utan att det varit en planerad uppgradering) .
    Bytte till en visco diff från S14 i slutet av året (tror iaf det var då den byttes men kommer inte riktigt ihåg), dom ska ju inte klara hur mkt som helst men funkar bättre än orginal och duger för mig för stunden som inte kör drifting, skönt att slippa innerhjul spinn ur långsamma kurvor både på bana och gata .

    Inför säsongen 2009 sen så blev body kittet lackat i ett garage med tvivelaktigt resultat men fick duga (bättre än vitt) och sen blev det lite uppgraderingar i motorn med en T28BB turbo, 550cc spridare, Z32 LMM och steg 4 chip.

    Säsongen 2009


    Lackat bodykit


    Första provkörningen var lite av en besvikelse då orginal tryckklockan till T28 turbos endast har runt 0,5 bar i grundtryck och slö var bara förnamnet (N) .
    Tog mig faktiskt större delen av säsongen att få fart på turbon då jag provade lite olika lösningar, trots uppgraderad tryckklocka (som enligt airtune ska kunna ge 1,1 bar) och fullt öppen pysventil fick jag inte mer än 0,8 bar i laddtryck .
    Tillslut köpte jag mig en Dawes Device och då äntligen funkade allt som jag ville och fick mina 1 bar som var max vad jag vågade då motorn var oöppnad och allmänt sliten, rekommenderar den ventilen starkt .

    Blev lite körningar på bl.a gatebil mantorp som gick mindre bra då mina tryckrör som jag hade kapat lite i för att dom att passa inte hade kvar kanten i ändarna på några ställen envisades med att hoppa av så fick ställa ner trycket till 0,6 bar för att kunna köra normalt, hade dessutom jätte problem med vattentempen som skena ganska rejält i den stekande värmen.

    Precis hemkommen från gatebil, gick såhär när ett tryckrör hoppa och motorn fick lite mkt soppa


    Körde också på Björkvik med NOGS som hade gjort en egen superstage bana som var riktigt rolig, slutade med att jag blev dagens snabbaste ekipage vilket var roligt .
    Bilen gick inte riktigt bra heller, 0,8 bar i laddtryck och grova misständningar i alla hårnålar med 2:ans växel (var 2st tror jag) som gjorde att bilen bara rulla ca: 2 sekunder innan den vaknade :| .

    Avslutade säsongen 2009 med att köra bilen på rullande landsväg för att mäta effekten, fick 242,2hk på bakhjulen och 284hk i motorn vid 1 bars laddtryck enligt deras uträkning.
    Bromsning


    Liten video:
    http://www.garaget.org/video/55014

  3. #3
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Körde "strippen" i västervik men bilen gick tyvärr inte som jag ville då , höll på att utvärdera ett annat steg 4 chip då och av nån anledning misstände det som tusan efter varje växling så tiderna blev ju därefter också, tror det blev 14,41 @ 162 km/h med 60fot på 2,37sec som bäst men är övertygad om att en hög 13 skulle varit möjlig.

  4. #4
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Vi är inte många som bygger s13 för annat än drifting och styling .

    Körde på Mantorp nu 9/7 som var årets första körning och tycker det gick bra men några småsaker jag märkte måste förbättras är: Bättre bakdäck (har bra Kumho fram så ska ha likadana bak) , Bättre kylning så blir nån styrplåt över kylaren och ev. uppkapad huv mellan kylare och motor (bästa stället för kylning) , Värmeskydda avgassystemet vid fötterna och vid diffen då det blev varmt som fan efter max attack i några varv .

    Annars så ligger det lite grejer som ska monteras som: glasfiber baklucka med lexan bakruta, bredbandslambda inkl egt mätare, racekat, kolfiberfolie till tak, catchtank system för bränsle, uppgraderade bakre bärarmar och säkert lite mer .

  5. #5
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Säsongen 2010

    Till säsongen 2010 blev det inga större uppgraderingar mer än Apex performance 6-punkts skruvbur och en alukylare för att få tempen att inte sticka iväg (har även stor oljekylare som monterades rätt tidigt).

    Tror det även var detta år som jag monterade shortshift som gjorde att man fick mer racekänsla när man kör men gör nog inget direkt nytta egentligen, den första jag hade började glappa efter en dag på mantorp men var bara nedre bussningen som råkade hoppa av, kör numera med en annan från apex performance som var nästan identisk förutom att denna gick något längre ner i lådan men märker ingen skillnad.

    En av få bilder där buren syns (måste bli bättre på att dokumentera bilen )


    Och såhär såg det ut under huven 2010


    Kördes en del körningar på mantorp med 5100 och så tänkte jag testa bilen på strippen men första försöket med 5100 regnade bort mer eller mindre, vi försökte att köra banan torr och när det var hyffsat fick vi köra 201m men efter 2 försök började det att regna igen .

    Mantorp med 5100


    Liten video på strippen testet http://www.garaget.org/video/67130" onclick="window.open(this.href);return false;

    Åkte även ner till Västervik för att testa bilen på strippen med rabiatmotor men bilen gick inget bra utan misstände som tusan i starten och sen efter varje växling så fick nöja mig med en 14.41s 162km/h .
    Bytte chip när jag kom hem och bilen svarade direkt vid varje växling så hade det suttit i är jag övertygad om att en hög 13 tid hade varit möjlig.

    Vet dock att mitt chassi är alldeles för styvt för att funka bra på strippen så har planerat att nästa test blir med orginal fjäderben bak så bör bilen sätta sig i starten och sticka iväg mycket bättre .

    Lyckades faktiskt att köra ifrån Amazonen bakom mig på bilden och en nyare Camaro med dragrace däck på men resten av mina motståndare behövde inte vara oroliga ops: .

    Väntar på att få köra i Västervik med rabiatmotor

  6. #6
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Till säsongen 2011 som tyvärr blev väldigt sen pga en annan bil i mitt garage som jag var tvungen att få ihop (som jag var lite seg med måste jag erkänna) så tyckte jag att motorn behövde renoveras då den hade dåligt komp på 3:an och 4:an och drog olja vid hård körning (skulle renoverat redan förra vintern men motivationen fanns inte där).

    Tror jag körde in min bil i garaget under april eller maj och kom inte ut förrän 25:e juni, det som gjordes i stort sätt var: honade cylinderlopp och nya kolvringar, ny oljepump, nya packningar och packboxar, ARP bultar till toppen, spraya ventilkåporna mattsvarta.
    Toppen rördes inte då den funkar och kände mig stressad att få ut bilen och därför målades heller inte block osv. som jag egentligen hade velat göra, denna vinter funderar jag på att plocka ur motorn igen och göra den fin samt fixa lite småsaker med toppen.

    Kommit fram till att jag är extremt dålig på att dokumentera det jag gör nu för tiden så inga bilder finns på renoveringen men såhär ser det ut nu iaf (utöver catchtanken som är monterad och sprayad mattsvart).

    Säsongen 2011


    Visste redan innan att motorn var sliten så har inte vågat köra med mkt mer än 1 bars laddtryck men i år ska jag nog våga köra med 1,3 - 1,4 bars laddtryck och sen ska bilen bromsas på samma rullande landsväg som sist, bör maxa turbon som ska orka 320hk iaf.

  7. #7
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    I år hittills har det hunnits med 3st bankörningar.

    Första blev på Mantorp 9 juli som funkade helt ok förutom att jag hade bytt till Kuhmo ecsta xs däck fram som är ett form av trackday däck utan att vara ett riktigt R-däck och funkade bra men mina Dunlop däck bak hängde inte med i fästen så hade problem med en konstant överstyrd bil så fick vara försiktig med gasen i kurvorna.
    Lyckades dock med en tid på 1:36:4 som är helt ok men inte nöjd då mitt mål är under 1:35.

    Mantorp park 9/7 -11 (Kommer tyvärr ej ihåg vem fotografen är)

    Mantorp park 9/7 -11 (Kommer tyvärr ej ihåg vem fotografen är)


    Andra körningen blev på Sviestad med Linköpings motorstadion 22/8 -11
    Kände mig inte riktigt i fas denna dagen och satte min bästa tid på 1:07:5 (målet är under 1:06) redan på tredje varvet vilket även var mitt första fullgasvarv och att jag inte kört här på över 2 år innan, sen blev det lite trafik osv. och då banan är lite trång på sina håll tappade man lätt en hel del tid vid omkörningar.
    Fortfarande samma setup med Kumho däck fram och Dunlop bak, hade dock beställt Kumho till bak med i detta läge.

    Redan under första passet efter kanske 12 varv så började diffen att tjuta så in i bomben, har en lampa som tänds när oljan i diffen passerar 132 grader och körde en stund till efter att den tändes vilket jag tydligen inte skulle ha gjort .
    Tittade lite under bilen och inget läckte från diffen iaf så lät den svalna ett tag och körde ut igen, tjöt dock ända från start men körde ändå över 10 varv till men fick ge mig när det blev lite rökbildning i kupén, visade sig att diffen hade tryckt ur sig olja genom avluftningen på toppen av diffhuset som sen runnit på avgassystemet.
    Var bara att packa ihop och stå som publik resten av kvällen för att sen åka hem i ett mindre trevligt oljud och utan öronproppar som jag givetvis glömt ta med mig .

    Depån i väntan på besiktning Foto av Jesper Erlingborn


    Körning på Sviestad 22/8 -11 med lms.se Foto av Jesper Erlingborn


    Blev en till körning på Mantorp 15/9 med 5100.se men har inte dykt upp några bilder därifrån än så tänkte vänta in dom innan den uppdateringen.

  8. #8
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Ljusrampen ska moddas om lite för att inte se så plastig ut men ska väl bytas mot äkta Kouki vart efter är det tänkt, avskyr hur orginallamporna lyser tyvärr .
    Har väl hittills inte vart så farligt med problemen och diffen var ihop igen nån vecka senare så jag är rätt nöjd med driftsäkerheten ändå.

    En liten större investering för 2012 lutar nu åt ett Link stand alone styrsystem då jag inte är jätte nöjd med orginalet med chip i alla lägen
    En lack måste nästan fixas snart så ska försöka få till det med, funderar på nån flerfärgad JGTC design typ som denna men med lite svart längst bak:

  9. #9
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Har velat ha ventilation i huven sen långt tillbaka pga bättre kylning men har aldrig hittat något som jag velat ha på huven och varit lite för feg för att kapa och svetsa en egen design direkt i huven, hittade tillslut huv vents från SuperMade för några år sen men blev inget köp då och sen glömde jag bort det helt och hållet.

    Har inte riktigt kunna köra fullt ut hela tiden på bana utan att vatten tempen stigit över mitten så kände att jag måste prova nått så började söka efter huv vents igen och efter flera timmar på diverse webshops, ebay och google hittade jag dom SuperMade ventsen jag velat ha så var bara o beställa .

    Dagen efter dom kom var det bara att börja mäta och kapa 8-)
    Blev lite färg med en burk mattsvart färg jag hade i garaget och den tog slut innan jag var helt klar men fick duga, dom ska ändå vara svarta sen är det tänkt.
    Var monterade och klara dagen innan senaste mantorp körningen.

    Mäta lite först


    Kapat och monterat


    Spraybombade


    Får se hur det blir med färgsättningen sen, vet inte exakt vilken färg bilen kommer ha nästa säsong och blir lite annat svart i frontpartiet som svart splitter, kolfiber canard vingar så dessa kanske blir en del av de svarta "brytande" detaljerna.
    Men som sagt inget är klart än så får se hur det blir .

  10. #10
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Fick som sagt innan i tråden ihop diffen sen så slapp att ge mig för säsongen , haft i redline shockproof light olja och diffen är numera tystare än den någonsin varit vad jag kan minnas .

    Dags för tredje banträffen för säsongen 15/9 på mantorp park med 5100.se
    Denna gång hade jag äntligen fått hem och på mina Kumho Ecsta xs däck även bak, gjorde en hel del skillnad mot innan och bilen blev väldigt lättkörd i kurvorna istället för väldigt överstyrd innan så är helnöjd med dessa Kumho däck måste jag säga.

    Hade även bytt till andra bromsbelägg fram och bestämde mig för att prova Mintex 1155 Race belägg från camskill.co.uk till bra pris och passade även på att byta bakre standard beläggen till EBC Yellowstuff då det ändå var dags för byte.
    Hade inte hunnit med att köra in beläggen nån längre tid med några mil fick dom ju gå, väl på banan så räckte det med ca: 3 varv innan pedalen började kännas svampig och nästan gå i botten, svor lite för mig själv i huvudet (tjejen satt jämte så ville inte göra henne nervös :roll: ) och tänkte att jag kör tills dom slutar funka men till min förvåning så bettade dom faktiskt trotts kass känsla och efter att låtit att kyla inför nästa körpass funka dom bättre o bättre under dagen :shock: .

    Körde så mkt jag kunde och var lite dålig och blev ganska sjuk i samma veva men lite Ipren, massa vatten och halstabletter gjorde att jag överlevde kvällen iaf .
    Sista passet fick man lite draghjälp av en Porsche 997 gt3 rs på Michelin R-däck som jag faktiskt lyckades haka på i närmare 5 varv innan det var dags för varvningar och då stördes flytet i körningen och andra bilar som kom ur depån bakom oss började komma ikapp, fick dock till mitt personbästa under dessa varv på 1:34:6 så är nöjd då mitt mål på under 1:35 nåddes .
    Kan tillägga att denna Porsche borde lämna mig långt bakom utan problem men många av dessa dyrare bilar har ägare som inte vill eller kan pressa dessa till max men kändes ändå bra för egot att kunna haka på .

    Hittade inte många bilder från denna kväll men hittade denna som jag gärna bjuder på, Foto av Elle Andersson


    Blev en fjärde och sista trackday på Sviestad med så kommer en liten update därifrån med inom kort.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •