Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 56789 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 88

Ämne: NizmO 200sx rs13 Time Attack

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 22 juni 2013

Kouki är egentligen det ända rätta men inte alltid plånboken håller med, dyra pengar för gamla lampor blir det

Gick på min 4 veckors semester nu och väntar som vanligt på lite delar samt motivationen att börja fixa vidare med bilen, några få dagar från jobbet brukar göra susen.

Sålde bl.a mina XXR fälgar jag hade till min Cherry så fick några kronor över till detta projekt så beställde ett äkta svenskt snap off nav, en oil catch tank och en oljekylare som jag ska ha till servon.
    Snap off navet kommer mest att funka som lugnande för mig när bilen står hemma på nätterna, har skitsvårt att sova då och så fort jag hör en bil med större avgassystem tror jag att den blir stulen
    Utan ratt i bilen kan jag förhoppningsvis sova lite bättre.

Åkte iaf ut förut idag för att montera snap off navet.

Gick snabbt att få dit men passa dåligt med tutan så hade isär grejerna att par gånger innan det blev ok, får även nästan utslag i kroppen nu när jag pillar på min MPH ratt á Ridetech som känns så j*vla billig så se detta som en tillfällig testmontering

Snap Off

Då satt det på

Men tog bort tutan och ringen för bättre funktion

Tog även och plockade isär catch tanken för att börja skissa på en skiljevägg, har man dom som dom är så sticker ev. olja som åker in direkt vidare i nippeln bredvid och in i motorn.
    Går säkert att göra nått riktigt avancerat men jag kör vidare på min Low Tech Style och gör nått jag tror blir bättre

Förbättring på gång (lilla nippeln på, har större som ska användas)

En bit på vägen men ska göra lite mer

Det var allt för denna gången, fortsättning följer...

------------------------------------
    Originally posted: 24 juni 2013

Citat Ursprungligen postat av Bentley
    Vet precis vad du menar med att man tror bilen blir stulen hela tiden!! Bor i dom delar av Stockholm som oftast inte har det bästa av rykten, men jag har väll lite tur i att ingen fattar vad jag kör för bil.
    Citat Ursprungligen postat av razpataz
    Vet också precis vad du menar men det där att man tror bilen är stulen, går ut varje natt för att se till den, även om det aldrig är ratt osv. i den. Bra att du valde ett riktigt snap off också, 10x bättre än allt ebay kan erbjuda! (Y)
    Hehe ja man är väl ofta lite extra paranoid när det gäller sin ögonsten

Och jo ett äkta snap off kändes mest rätt, "scanna av" marknaden lite för ett tag sen men litar inte på enklare snap off varianter (testade ett kompisen hade men tog 5 sekunder att avgöra hur dåligt det var :roll: ) och i vissa fall är dom knappt billigare heller.

Fick iaf hem ett litet paket från RHD Japan idag med, blev en Sard Low temp thermostat.
    Har haft lite mindre problem med vattentempen när det är riktigt varmt ute och man kör på bana, funkar bra bara man släpper av på nån raka ibland men det vill man inte alltid om en Porsche eller annat roligt ligger nära :twisted:

Har haft problem att hitta en sån till ca18det men finns flera till sr20, ka24 och rb motorerna, mätte lite och kom fram till att en termostat till sr20 ska passa så började leta efter en vettig sådan.
    Letade till en början efter mishimoto termostat men alla var lite väl dyra eller ville ha mer i frakt än vad själva termostaten kosta och sånt har jag lite svårt för

Hittade iof "racing" termostat för ca: 500:- hos j-spec men för det första är det "no name" som säkert kommer från Kina eller liknande och sen har jag helt tappat förtroende för j-spec och försöker att inte handla där in i det längsta numera.
    Ska t.ex även skaffa 2st ~30mm spacers som j-spec verkar vara billigast på men letar efter andra alternativ och får gärna vara dyrare (lutar åt manton).

Det sjuka är att denna äkta Japanska Sard termostaten blev ändå billigare än Kina skiten från j-spec, tror t.o.m Nismo varianten hade blivit billigare inkl frakt

Fina kvalitets grejer från Japan

Ska givetvis läsa hela texten noggrant innan montering

------------------------------
    Originally posted: 11 juli 2013

-= Ridå för 2013 =-

Nej nu har jag bestämt mig för att jag inte tänker att försöka o få ut nått till denna säsong, har väntat på att lite motivation ska komma nu när man har semester men kommer inget och kommer inte bli bättre när man börjar jobba igen .

Planerna var väl att svetsa klart bakre balkar och slänga upp bakvagnen, svetsa klart främre fjäderbenstornen och måla om motorrummet, montera framvagn, skruva ihop motorn med standardgrejer, lägga i motorn och börja mappa.

Även om jag skulle fått ihop allt det så skulle det säkert bli några tillfälliga nödlösningar och mappningen kanske inte skulle bli färdig nog för att kunna pressa grejerna och min turbo orkar inte mycket mer effekt än vad jag redan hade innan.

Nu blir det planer för vidare utveckling istället, troligtvis smidd motor och större turbo och bränslesystem för att kunna pressa ur 400+ utan problem.
    Ska även fundera på om man inte ska uppgradera lite fler saker runt om på bilen men exakt hur det blir får framtiden utvisa , nu ska jag mest planera och försöka att lägga lite pengar på hög så det blir möjligt.

Har ju dock fortfarande saker jag håller på med som ändå måste göras så ska ändå försöka att få lite gjort när möjligheterna och orken finns .

Originally posted: 14 juli 2013

Fått hem lite småsaker som beställdes för ett tag sen, köpsuget är ju nått som inte dött ut än iaf

Oljekylare till servo, mindre modell men räcker nog

Kabelstrumpor för att piffa upp lite av kabeldragningarna

Nya O-ringar till spridarna, kommer dock bli nya spridare runt 1000cc nu

När jag var ute i garaget tidigare i veckan och plocka lite testade jag att få bort en av plåtarna till det sen länge offrade baksätet, köpte en bandslip så man ska få bort punktsvetsarna lite fortare men bandens kvalité var ganska så kass kom inte långt den gången.
    Borrade lite med men även mina punktborrar har sett sina bästa dagar så är ganska drygt att hålla på med.

Kommer att bli lite extra sömsvetsning däromkring sen innan det blir färg.

Lite borrat o lite slipat

Endast borrat här

Funderar för övrigt mycket över vilken turbo setup man ska ha sen och ska börja kolla upp vart blocket ska skickas efter semesterperioderna så man kan börja att få ihop en skottsäker bottendel, ska se vart man hittar bra kolvar som är anpassade för ca18 motorns oljesprutare med så man slipper massa modifiering av dyra delar.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 12 aug 2013

-= Halvt meninglös update =-

Har nu inte så mycket som petat på bilen sen över en månad tillbaka men håller dock i lugnt tempo på och planerar receptet för säsongen 2014, har velat lite över om det blir E85 konvertering eller inte men måste nog göra mig en liten "pros and cons" lista över det innan jag kan bestämma mig.

Här näst på listan blir det dock en uppsättning större frambromsar från Wilwood som jag även var sugen på förra året, nu blir det dock en beställning så jag inte (förhoppningsvis) behöver tänka på om bromsarna räcker till.
    Väntar dock på lite mer mått då jag vill ha 345mm skivor som normalt sett kräver 18" fälgar men jag tror jag kan få plats med dom i mina 17" om än på håret.
    Annars blir det 330mm skivor.

Ringde runt till några företag idag och diskuterade turbo alternativ vilket gjorde att jag lutar åt en Garrett GT3071R.
    Mer prisvärd turbo verkar vara svår att hitta man vill leka med 400hk .
    Ska väl även lägga ut en intressekoll på min Garrett T28BB då den ändå bara kommer samla damm som det ser ut nu.

Var även och hämtade en till vevaxel igår som förmodligen är den finaste jag har hittills så ska bara lämna in den för polering så den verkligen blir 100% .
    Ska försöka att bygga ihop en standard motor vid sidan av den smidda som ska byggas upp så att jag har nått att stoppa i om den andra motorn skulle få för sig att rasa under säsongens gång, då kan man förhoppningsvis bara byta motor och med lite nedställd effekt iaf köra klart säsongen.

300zx vs Wilwood

Originally posted: 14 sep 2013

Lite livstecken
    Är inte helt dött här även om så kan tyckas

Håller fortfarande på och planerar olika detaljer i bygger och sparar undan pengar och shoppar lite emellanåt.

Bromskit är beställt och ska börja skickas ut från England i början av kommande vecka enligt uppgift, blev det större 345mm kitet så hoppas det kommer att funka bra och se riktigt bad ass ut bakom fälgarna

Köpte även en till uppsättning caster-stag till syrrans bil egentligen då hennes är slut men blev riktiga uniballs stag och vi kom fram till att dom kommer sitta bättre på min och hon får ta mina andra med gummibussningar, är bak jag gärna ville ha med bussningar då det annars slår så dant i bakvagnen med sinterkoppling men fram kör jag gärna med stumma grejer.

Finns till superpris hos http://www.streetpower.se på utförsäljning

Sen blir det förmodligen ett till samtal till GIK turbo i veckan och beställning av turbo, har dock inte bestämt till 100% om det blir en GT30R eller en GTX2863R då det finns lite skillnader på dom men även 3050:- skiljer dom i pris vilket t.ex betyder en sats med H-profil stakar i brevlådan.
    Märker att det blir mer pengar över varje månad när bilden står stilla men måste fortfarande vara sparsam, mycket utgifter kvar.

Har även fått sålt på min gamla turbo, mina förra frambromsar och SARD bränsletrycksregulatorn jag köpte så blev lite extra slantar där, måste ju dock ha en ny BTR igen och blir antingen en värre SARD eller en Tomei.

-------------------------------------
    Originally posted: 10 okt 2013

Liten update

Händer inget revolutionerande här men har fått hem delar av mitt bromskit, har fått allt utom bromsskivorna som pga vikten skickades i eget emballage men tog tydligen en sightseeing tur genom sverige och sen tillbaka hem till england.
    Nått kaiko har det blivit men Dan på db-power har lovat att han ska skälla på fraktbolaget och skicka dom igen så fort han får tillbax dom.
    Så fort jag får hem allt tänkte jag montera ihop hela bromskitet på en lös hjulspindel och sen skruva på ett hjul så man se hur mycket det fyller ut .

Sen har jag inte hunnit att ringa och beställa turbon än men har tänkt att göra det i säkert 2 veckor nu så får ta och skärpa mig tycker jag, blev iaf en beställning av en 3" downpipe med v-band så det blir smidigare att demontera turbon vid behov i framtiden, skulle ju byggt en egen sån dp men orkar inte pilla med det just nu.

Downpipe from Germany eller ja beställd därifrån iaf

Sen blev det även en liten spontanbeställning av en uppsättning begagnade 18" däck trots att jag inte har några såna fälgar
    Får dock ta och fixa det till våren och sen ska tider jagas några varv iaf.

Dunlop SP slicks 250/640-18

Ca: 3mm kvar på alla så får se hur länge dom räcker om man nu äns får upp temp i dom som vissa inte tror jag kommer klara

Utöver lite sånt här och annat småskit man styr med om dagarna har jag sökt ett nytt jobb som jag blev tipsad om och efter 2 intervjuer stod det klart att jag fick jobbet och då återstod ju frågan om man vågade lämna sin nuvarande tjänst som jag haft i 7 och ett halvt år
    Men såklart måste man blicka framåt så jag tacka ja och sa upp mig i början av veckan, jobbade ju som mekaniker på en Ford och Mazda verkstad innan med nya lokaler sen 2007 så var ju rätt trevlig miljö men ska nog överleva på nya stället där jag också kommer att jobba som mekaniker/tekniker.

Fick en handduk i present efter jag skrivit papper gissa vad jag kommer jobba med

-----------------------------
    Originally posted: 18 okt 2013

Liten leveransupdate

Hade äntligen lite energi kvar efter jobbet för några dagar sen så jag kunde sätta mig ner och ringa GIK turbo igen för en sista kort diskussion om vilken turbo man ska ha och vi ramla in på GT3071R .64 även denna gång, prisvärd och lagom stor var det vinnande argumentet kan man säga , skulle man vilja ha liiite mer effekt sen kan man köpa nytt större avgashus till en vettig peng.

Tror jag beställde i onsdags och fick leveransbesked igår och sms avi idag så snabba ryck, blev lite mat efter jobbet följt av en tupplur för att sen ge sig ner till ica och betala sådär lagom obehagligt hög summa i postförskott.

Såhär såg det ut på köksbordet när man börja riva i kartongen.

Godis

Får ta och kasta på en topp på blocket ihop med vänster motorfäste och se hur mycket plats denna turbo tar, den är helt klart större än den förra men inte enorm så litar på att den kommer passa bra med lite enklare övertalning.

Den nya downpipen passar dock inte 100% då den verkar vara till T25 medan T28 och större har några millimeters förskjutning på pinbultarna men det är inte svårare än att man får borra upp några av hålen lite lätt så ska det passa bra sen .

Passade även på att beställa en uppsättning H-profil stakar i veckan med så får se när dom dyker upp och om man åker på massa tråkiga extraavgifter eller ej.

Originally posted: 27 okt 2013

Väntar fortfarande på delar och mina vevstakar verkar ha mellanlandat i Frankrike igår men ska vara vidare därifrån nu, sen är mina bromsskivor påväg igen och bör finnas i Sverige redan imorgon.

Blev ytterligare ett impulsköp som jag inte kunde låta bli och mer eller mindre tömde kontot så bara att fortsätta spara för att motorn ska kunna bli som jag vill ha den
    Bilder och info om det kommer när jag har det hemma om nån vecka eller så.

Iom att jag byter jobb nu alldeles snart så kommer jag få en liten extra klumpsumma i form av sparade komp-timmar och semesterdagar så hoppas motorkassan ska återhämta sig lite

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 1 nov 2013

Parts week

Så har det dykt upp lite delar här i slutet av veckan vilket alltid är skoj , är dock medveten om att det bara vart massa bilder på lösa delar här i tråden den senaste tiden så ska bättra mig genom att få lite fler updates från garaget i fortsättningen.

Första så då dök upp blev en uppsättning med H-profil vevstakar från Maxspeeding rods som visserligen är från Kina men verkar vara seriösa och funnits väldigt länge, har ARP 2000 bultar och tillverkade i rätt material osv.

Vevstakar

Sen efter mycket om och men anlände äntligen mina bromsskivor, första försöket så var dom i Sverige och vände tillbaka till England av okänd anledning men denna gången var dom vid dörren när ingen var hemma som vanligt och dagen efter kom avi att dom fanns på poståkeriet 20km hemifrån
    Tydligen vägde paketet 25kg och övriga postkontor och lager har maxgräns på 20kg, men lyckades åka ifrån jobbet på dagen för att hämta då det stängde redan 16:00.

12,1kg styck tunga 345mm skivor med 4-kolvs Wilwood ok

Sen på kvällen när jag vänta på mat inne i pizzerian plinga det i telefon att jag hade ett paket till att hämta, wunderbar .
    Hitta detta i säljes delen på NOGS forumet och har spanat på flera men detta verkar vara det bästa jag snubblat på hittills, riktiga trattar och 5mm alu med de nödvändigaste anslutningarna och ett större späll med givare.

Trevligt insug Undersidan

Översidan med anslutning för MAP sensor

Insidan

Ska försöka och bygga ihop lite saker provisoriskt så man ser hur det ser ut och få lite motivation boost, t.ex lägga på en topp på blocket och skruva på insug, grenrör och turbo.
    Sen även bromsarna på en hjulspindel och sen på med ett hjul, även dags att börja svetsa, skruva och måla lite på bilen inom kort igen.

På återseende alles.

Senior Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Set i stödpinnar direkt. Även om de är tjock alu så kan de rätt fort bli sprickor.
    Iaf 2st stödpinnar i den platta plåten.
    Ond Nisse s13 - garaget.org/mobne - facebook.com/OndNisse
    Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | Dalhems | BVS.se

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mobne Visa inlägg
    Set i stödpinnar direkt. Även om de är tjock alu så kan de rätt fort bli sprickor.
    Iaf 2st stödpinnar i den platta plåten.
    Tack, bra feedback, ska se om jag kan få tag i lite material så har jag några kompisar som borde kunna lösa svetsningen.

Fick även påpekat att MAP sensor på insuget skulle vara olämpligt och att det bör sitta på tryckröret istället, ska tydligen kunna ta skada vid ev. baktändning.
    Vet själv inte om det så känsligt?

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 3 nov 2013

Åkte ut till garaget en kort sväng idag och lämnade av lite grejer och passade på att ta med en skiva och ett ok för provmontering på nav och hjul, passade utan problem tack o lov

Big Brake

Ett litet problem jag dock stötte på när jag gjorde en utförlig inspektion utav skivorna är att jag efter vad som känns som evighet med krångel innan dom dök upp noterat att jag har fått 2st vänsterskivor
    Noterade att slitsarna inte var rätt från början men det hade jag kunnat leva med men själva kylkanalerna i skivorna är vinklade och då måste det vara rätt för annars funkar det inge bra.

Har skrivit tillbaka till England nu och får se vad dom säger, blir mer i fraktkostnader för dom än skivorna är värda skulle jag gissa på

Originally posted: 4 nov 2013

Citat Ursprungligen postat av razpataz
    Köttiga *****s bromsar, hoppas det löser sig med leverantören, alltid segt med klydd.
    Nu kanske du skrivit det här någonstans och jag missat, men vad blir det för belägg?
    Det blir EBC Yellowstuff belägg som följde med kitet, har kört på dessa förut men och varit nöjd så hoppas det funkar bra nu med då priset på dessa är väldigt bra.

Hoppas att det löser sig med strulet men får vara glad att det är nu och inte på vårkanten när man försöker att få ut bilen
    -----

Har haft en mail-konversation med DB-Power som jag köpte bromsarna av nu och kommit fram till att det ska vara så med skivorna, är Brembo skivor från Mercedes AMG division och finns bara ett artikel nr så ingen höger eller vänster även om jag fortfarande tycker att det borde vara det.

Nåja är bara att testa och märker jag att nått slits snabbare eller pajjar på högersidan så får jag ta tag i det då, nu vet jag iaf vad det är för skivor och kan kolla efter annan leverantör om det skulle behövas (tror det normalt sett är hemligt för att man ska fortsätta köpa skivor av dom).

Originally posted: 27 dec 2013

Vart lugnt som vanligt här

Har däremot gjort endel forskning osv. inför motorbygge och kontaktat motorfirman som ska bearbeta blocket, var ute idag och skruva bort lite småsaker som fortfarande satt kvar på blocket.
    Är ledig till på torsdag och då ska jag försöka att få in blocket i bilen så jag kan tvätta av det ordentligt på jobbet för att sen kunna köra iväg det till motorfirman.

Halvtråkiga bilder på ett rensat block

På bilderna som ändå är lite kassa mobilbilder syns ändå fläckiga partier i cylindrarna från när jag gjorde en "fulrenovering" med honings-stenar och en borrmaskin, blev ju bättre men syns att cylindrarna inte är 100% runda vilket skulle vara att föredra

Har utöver det gjort en stor inköpslista som förhoppningsvis ska beställas snart, ska bara skicka iväg en offert förfrågan.

Sen har det beställts en Tomei bränsletrycksregulator från RHD Japan och ett 4-punkts Takata bälte från TSD Tuning, har vart väldigt dåligt med paket ett tag nu så måste komma ikapp
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-24 klockan 19:41.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 31 dec 2013

Har börjat få tillbaka lite motivation att vara i garaget nu efter ganska lång tid då inga besök inneburit något pill på bilen, har börjat lite försiktigt de senaste dagarna men dags att få upp tempot inom kort tänkte jag.

Var ute idag och testade hur nya turbon skulle passa då min gamla gt28 t.o.m hade svårt att gå fritt från motorfästet, kommer ihåg att jag kapa lite i det men sen passa det bra.
    Den nya turbon är i Garrett världen 3 storlekar större så var bara att testa.

Börja med att kasta på en topp och motorfäste

Tänkte vrida om kompressorhuset men biltemas "multi låsrings-tång" är ett skämt och gick inte bra, lossade skruvarna mellan avgashus och "coren" så gick det bättre, Ska givetvis finjusteras i senare skede

Och ihop med grenröret

Som jag trodde gick det inte

Däremot bara motorkudden som är ivägen så nya polyruetan kuddar är lösningen

Fullt tillräckligt

Däremot så måste jag även byta ut grenröret tror jag då flänsen mot toppen blev helt "****ed up" när jag kapa den mellan röret för att släppa på spänningar så måste vålda på grenröret samt att avgaskanalerna i toppen inte hamnar perfekt mot rören, kan gå att justera springorna i ett skruvstäd för att sen svetsa ihop flänsen igen men får se hur jag gör.
    Med ett nytt grenrör riskerar turbon att hamna lite annorlunda och man vet inte vart fören det sitter på plats.

En annan detalj jag var tvungen att ändra på nu när jag bytt jobb

Kommer inte hinna göra något mer vettigt i år men ska ut till garaget imorn för att mäta en grej inför ytterligare en beställning som ska göras senast imorgon pga mellandags rea, återkommer när den/det kommit hem då produktbilder är tråkiga
    Ber även om ursäkt för mobilbilderna och ska se till att ta med kameran i fortsättningen, nya telefonen hade inte så bra kamera som jag hoppades.

Får iaf önska alla ett gott nytt år och se till att inte smälla bort några fingrar för då blir det jobbigt att meka med bilen

-------------------------------
    Originally posted: 5 jan 2014

Blev en kortare sväng till garaget igår, kunde blivit längre men tappade lusten när det inte gick som jag ville.

Gjorde ett försök att modda grenröret lite och det gick hyfsat smidigt att få det att passa utan våld genom att sätta plåtbitar av olika tjocklekar i springorna för att justera bredden, däremot så har ju även höjden på flänsen rört sig men får även tillägga att passformen mot toppen inte var perfekt innan heller.

Ska göra ett försök att justera även detta men går det inte blir det ett nytt ebay grenrör sålänge för att i senare skede när pengar finns låta nån kunnig bygga ett rejält grenrör.

Justering

Koll av passform genom att smeta kopparpasta på toppen, inte perfekt direkt (N)

Utöver det fick jag iaf hem min Tomei bränsletrycksregulator ifrån RHD Japan.
    Alltid lika intressant hur snabbt frakten går från andra sidan jorden, beställde från Sverige dagen innan denna (26/12 en vara som var märkt som i lager) och även en grej från England 30/12 så får se vilken av de resterande som kommer först

Tomei Type L

Ska härnäst se till att få blocket rengjort på jobbet för att sen köra det till motorfirman som ska borra det, skulle gjort det i mellandagarna men glömde totalt bort det (duh)
    Har däremot inte bokat nån direkt tid med dom så ingen fara på det viset.

Member Axel135s avatar
    Reg.datum
    Jun 2013
    Bil
    S13

Standard

Trevliga fälgar! Blir det air jacks också?

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Tackar

Nä blir inga airjacks som det ut just nu iaf, tanken är ju att köra Time Attack och enligt nuvarande regler måste man köra på samma däck hela tävlingen så hoppas att behovet att hissa bilen inte kommer behövas så ofta

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 8 jan 2014

Blivit några paket till i dagarna som jag inte kunde låta bli att åka ut och visa bilen

Först ut blev mitt 4-punkts Takata bälte... GO FOR GREEN

Trevlig överraskning när paket dyker upp vid dörren på kvällen

Blev ett svart sen ändå även om grönt är standard, passar nog bättre i längden tror jag

Behöver inte fundera länge om det är äkta då det verkligen andas kvalité

Slängde dit stolen så att bältet kunde "testmonteras" och se så längden räcker för att dra runt buren i bak

Tycker det passar bra med svart bälte och lite gröna inslag, med ett helt grönt bälte är jag rädd att jag skulle smutsat ner bältet med tiden och det skulle sett tråkigt ut.
    När jag kör på gatan drar jag oftast ur bältet och lägger det bakom stolen och blir lite skit med tiden som man inte orkar att hålla efter dagligen

...Sen blev det ju ett till paket som låg på datorstolen när jag kom hem, alltid lika trevligt när det är ett helt paket hemma istället för bara en liten AVI (Y)

Sådär ja riktiga grejer, Personal Neo Actis 350mm

Bort med den gamla budget äckelratten ;-(

Och dit med den nya

Känns riktigt trevlig och tycker den blev mycket snyggare, dock passar inte signalknappen med Snapp off naven men gör inte så mycket.

Passade även på att torrköra lite för första gången på ett bra tag nu när stolen även satt i och man blir ju sugen på att köra, får väl hålla tummarna för att man lyckats få ihop allt och fått det mappat tills gatorna sopas.
    Nånstans runt 4 månader har man väl på sig på sin höjd innan man börjar att må dåligt

----------------------------
    Originally posted: 29 jan 2014

Har fått iväg motorblocket till Göran Andersson motor i Linköping som ska få mäta upp, borra och plana blocket.
    Väntar på att få svar om hur mycket det behöver att borras så ska jag beställa smidda kolvar från staterna, borde ringa mig vilken dag som helst nu.

Sen fick jag hem ett begagnat grenrör eftersom att jag inte vet om jag kommer orka att fixa till mitt grenrör som är lite skevt, klicka även hem en dekal och nyckelring från S-chassis i Nya Zeeland.

Rosa dekal till tjejens förtjusning och en "wanna be" 180sx nyckelring

Och givetvis linslusen med

Blev sen även en liten tur till garaget men fick inte så mycket gjort med bilprojekt då lite lysrör behövde uppmärksamhet, kändes som ett jäkla jobb att felsöka några armaturer och skruva upp en ny.

Passade iaf på att kolla om "nya" grenröret passa någorlunda och hittills ser det bra ut, då det är begagnat kan jag läsa av sotet mot toppen och såg att jag måste borra/slipa upp ett hål så att jag kan skjuta det lite åt höger.

Första grenrörstestet

Gick fritt mot ventilkåpan vilket det gamla knappt gjorde trots lite slipning

Testade sen även insuget mot mellandelen som spridarna sitter på och tänkte montera spjället, dock har ju den som borra och gängade hålen inte haft alla hästarna hemma och var snett borrat och gängpaj på flera av hålen så blir att borra upp och montera insatsgängor istället *suck*

Mellandelen ser inte mycket ut för världen och kommer från en extramotor och skulle inte använda den men kanske får tänka om, tog den till jobbet och blästra den och sen har jag grundat den med alu primer.
    Blir nog silver till att börja med om jag inte får för mig att lacka hela insuget svart istället.

Sen fick jag en liten hög med skruvar av en arbetskamrat som jag tänkte försöka att använda mig av där dom kan tänkas passa... Varför jag vill ha såna skruvar frågar ni då? Se bild 2 och 3

Lite BMW specialskruv

1st oem skruv till insug vs BMW skruv Improviserad våg (perfekt avvägd) då batterierna var slut i den andra

Originally posted: 30 jan 2014

Blev en beställning tidigare i veckan av bland annat Bosch 044, Bosch EV14 1200cc spridare och Nuke fuelrail m.m. från alltid så trevliga och hjälpsamma Street Power
    Blev lite grejer till kompisen då med så bara att vänta på att alla grejerna kommer hem till dom så har man det snart hemma också.

Sen liten bild på mellandelen till insuget så man ser lite skillnad, ska ju dock lackas i silver och bara primer på nu.

Utöver det blev det några fler paket, droppar in nya hela tiden så jag knappt vet vad som kommer

Sökte efter ett bättre främre fjäderbens-stag som faktiskt funkar bra och inte flexar som de flesta stag på marknaden gör, ska vara helsvetsat och vara korrekt format (fick heller inte vara för mycket bling).
    Frågade folket på Nissan road racing forum och blev tipsad om http://www.stealth-custom-fab.com/

Efter lite kontakt med dom blev det en beställning och blev det första han skickat till Sverige

Rejält och "diskret" stag

Uppackat och med linslusen dold nånstans :/|

Kan vara värt att nämna att jag inte vet om detta funkar till ca18det med standard insug som tar endel plats, med mitt kommer det iaf inte att vara några problem.

Sen shoppade jag även nya motorkuddar av en kille på NOGS forumet då priset blev likvärdigt eller lägre än ebay, helt nya och bör funka bra så nya turbon får plats.

Nya motorkuddar

Utöver det väntar jag bara på att motorfirman ska höra av sig om vilka kolvar jag ska beställa och så finns det givetvis lite skit att göra i garaget så ska se om jag får arslet ur och får något gjort

Originally posted: 2 feb 2014

Baby steps...

I fredags innan jag åkte hem från jobbet passade jag på att spruta lite färg på mellandelen till insuget, har ju grundat med Biltemas alu-grund och man "ska" ju tydligen ha deras färger över det sen och eftersom att jag var rädd att det skulle kunna resa sig eller liknande med annan färg tog jag den ändå silvriga Biltema färg jag hade och var "hot Paint" som ska värmas upp för att kunna härda och försökte med värmepistol, märks väl om det räckte eller inte

Målat

Testa så fjäderbens-staget passa

Sen fortsatte jag med rostlagning och förstärkning av vänstra fjäderbenet som legat på is alldeles för länge, tänker inte visa för mycket då svetsarna inte är nått att skryta över och krävde en del slipning.
    Ni ser lite av det som är nerslipat och skyller på att jag höll på att lära mig svetsen (kan den iof inte än :roll: ) när det gjordes, det är inte klart än och lodräta delen kommer även spacklas så ingen kant/skarv syns.

Svetsförstärkning istället för punktsvetsad plåt, gjordes ikväll

Lagt kitt i nedre skarven

Så snart denna sida är helt klar ska jag fixa högersidan som förhoppningsvis går snabbare och sen kan man börja montera framvagn så den iaf är nått steg närmare markkontakt.

Testa förresten att väga lite grejer som är i bilens främre halva.
    Nytt insug -2kg
    Nya skruv till insug -200g
    Nytt fb stag +800g
    Nya motorkuddar -2,4kg
    Nya bromsar, osäkert men ca +2kg
    = -1,8kg , en bit på vägen, allt är ju även "vassare"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •