Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 88

Ämne: NizmO 200sx rs13 Time Attack

  1. #11
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Fjärde och sista körningen för säsongen blev på Sviestad 9/10 med lms.se

    Mellan denna och förra körningen så var det även dags för besiktning vilket resulterade i 2:a på avgasvärden så blev lite felsökning innan felet hittades, bytte bland annat till ett annat chip som även detta är till samma spec men lite annorlunda ändå, gjorde dock ingen skillnad och felet visade sig vara avgasläckage i skarvarna till orginal katalysatorn (duh) , var iof svårt att höra då bilen inte är så tyst i övrigt .

    Packade bilen inför körningen och plockade bort katten och kollade bromsbeläggen fram som var ganska slitna från att vara nya till en kväll på mantorp så tog med mina gamla yellowstuff och en sats nya stoptech om det skulle behövas.

    Var en heldags körning denna gång och började runt 9 vill jag minnas men när jag vaknade så var det frost ute så bestämde mig för att inte ha så bråttom utan åt frukost i lugn o ro för att åka lite senare och inte riskera nån halka på vägen dit och åka ut i skogen för det :roll: .
    På plats var det trångt i depån då gokart banan hade tävling/träning men hittade en lucka att stanna på, fick vänta en liten stund på besiktnings killen men sen var det bara att kasta sig ut på banan .

    Var en bra blandningen med bilar och det kördes i princip 2 olika körpass som målflaggades efter 15-20 min och sen släpptes nästa gäng som väntat i depån ut, när jag kollat lite bilder och filmer i efterhand verkade det som att jag hamna med alla snabba BMW M3 och Porsche vagnar med R-däck hela tiden , ska inte klaga då det var skitkul att köra med dessa trots att dom var något snabbare än mig, hängde på flera i kurviga partier men på raksträckorna var vissa många snäpp vassare.

    Resultatet av dagen blev ett personbästa på 1:05:5 och sviestad målet på 1:06 slaget .
    Ända 2 småproblemen för dagen blev att växelspaksknoppen blev gängpaj och snurra runt i handen under körning några pass innan jag använde silvertejp som gängtejp med lyckat resultat (Y) och att det chippet jag hade i nu inte är riktigt utvärderat av mig än mer än lite gatkörning förra säsongen med dåligt komp och att min smalbands lambda mätare inte funka så vågade inte ha i nån E85 som jag kört med när andra chippet suttit i (runt 20% tror jag) vilket gjorde att bilen gick lite väl fett tyvärr vilket märks mest när man bromsat ner bilen ganska mkt i fart och hamnar i en skarp och långsam kurva då bilen först tvekar vid gaspådrag för att sen bara "lossna" och skjuta på hårdare än man är beredd på Q-) .
    Funkade ok ändå när man vant sig men inte optimalt.

    Mintex 1155 race beläggen som inte kändes på bra senast på Mantorp då dom började med att tappa känslan för att sen kännas ok och att vid kontroll efteråt hade slitits ganska mkt verkade helt plötsligt på Sviestad funka bra utan tecken på fade eller ta slut, har inte plocka bort dom och kollat noga än men genom fälgen ser dom ut som när jag kom till Sviestad :/| .

    Fastnade inte på så många bilder denna dag heller men hittat en bra av Patrik Petersson från rejsa.nu


    Var 2 körningar till på Mantorp efter denna som jag ville köra men den ekonomiska biten satte stopp för det så får ladda ny budget inför nästa säsong och se var man lyckas hitta på för roligt i vinter istället .

  2. #12
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Just ja fick hem ett litet paket från England också .

    Ett set rejäla krängningshämmare med droplinks från DB-Power

    Blev ganska glad när jag öppnade paketet och såg att dom var silver och inte röda som dom varit på alla bilder jag sett på dom hittills , är grövre än orginal och är i "Chrome-moly" stål och ska vara mycket styvare än standard.
    Krängningshämmare och bärarmar är nog det dom ända grejerna i chassit som varit standard så här långt och har bakre bärarmarna med uniballs ligger så saknar bara de främre nu .

    Bilderna på dessa har dessvärre fått fötter

  3. #13
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Inte hänt mycket här och sen sista körningen på Sviestad så hade jag inte äns plockat ur alla verktyg ur bagaget förrän tidigare i veckan då jag passade på att varmköra bilen och ta ett komp-prov som inte blivit av sen jag renoverade bottendelen, godkänt komp-prov så behöver inte tänka på bottendelen men toppen ska renoveras och moddas lite lätt är tanken.

    Har en liten "to do" lista till nästa säsong som ska vara avbockad till tidig vår helst.
    *Bygga catchtank system för bränsle
    *Plocka ur motor, renovera topp och måla lite
    *Montera bredbands lambda
    *Ny koppling (bara lamell eller komplett kit, vet ej än)
    *Plocka ner bakvagn, rostlaga en balk som sitter där
    *blästra lacka stagen som kromet har blivit dåligt på
    *Kolla över mina coilovers, tråkig ytrost på dom som förhoppningsvis går att få bort
    *Byta tankbanden
    *Byta framskärmar till smalare (nuvarande lite för breda = anti stance )
    *Mont av bakre bärarmar, justerbara med uniballs
    *Montera Goodspeed krängningshämmare
    *Såga till lexanruta till glasfiberbakluckan och montera på bilen (sparar 23kg)
    *Mont av shiftlight
    *Mont av racekat
    *Förstora bakre hjulhusen under skämbreddarna
    *Lacka om bilen på egen hand, lutar åt vit då det ska vara en enkel färg att lägga (aldrig lackat med spruta innan)

    Vill gärna ha ett nytt styrsystem också men får se vad pengarna räcket till, går på närmare 17.000 - 20.000:- för styrsystem inkl mappning.

  4. #14
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Aerodynamik
    Varför kör du inte på Nistune då? Mycket billigare än stand-alone och ska ju funka till bra mycket mos enligt många, det enda knepiga är väl att hitta någon duktig som kan mappa det.
    Var inne på NIStune för några år sen men efter att ha pratat en hel del med folk som mappar så är det inte en enda som har rekommenderat det då det tydligen ska vara ganska begränsat och mappningen blir ganska grov, samtidigt kör ju flera med det och verkar nöjda men känner att jag hellre kör ett av de bättre om det ska läggas ner tid eller pengar på mappning.

    Ena chippet jag har nu funkar ändå ganska bra bara jag har i ca 20% E85 så kan köra det en säsong till om det skulle behövas, bara jag får i min bredbands lambda så kommer jag veta lite mer hur optimalt den går och kanske vågar kräma på lite mer ladd och hittar bättre blandning av bensin/E85.

  5. #15
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Innan det var dags att åka till garaget ett sväng idag kom postgubben med julklappen från mig själv .

    En coolingplate i kolfiber från EP-Racing i England, liten spricka i hörnet så blev bra pris


    Väl i garaget kan man ju inte låta bli att lägga den på plats iaf även om det är lite pill innan den sitter som den ska, några hål ska borras upp och kylarfästena ska ligga på plattan mm.
    Motorrummet ska dock tömmas och ska fixas däromkring så slutmonteringen får nog vänta några månader.

    Även börjat jobba lite med dom nya framskärmarna från SRB-Power i England (köpt via Bad Ass Parts till bra pris pga lite sämre finish på just dessa) som är 20mm bredare än org istället för dom gamla som var 50mm bredare och mer än jag behöver, som vanligt är ju aldrig glasfiberdelar 100% bolt on så har lagt ner lite tid på inpassning men är lite kvar, får se om det räcker med småjusteringar eller om jag tvingas kapa o plasta något.

    Bättre stance än innan iaf


    Behöver justeras (slipas)


    Har ju plockat av huven så vet inte passformen mot den än men ska inte ha den upphöjd i bakkant längre som jag hade innan vilken kräver lite mer justering då det dolde lite bristande passform i bakkant tidigare .

    Fick även en fin flagga i julklapp av sambon som jag var tvungen att få upp i garaget .


    Nästa besök i garaget blir nog mer pill med framskärmar och förmodligen mer demontering av bilen, är en hel del som ska göras så ska försöka att jobba i vettig ordning så jag inte står med en helt nerplockad bil och tappar orken för att det blir "för mycket" vilket jag lyckats med förut .

    Ska även titta djupt i plånboken och se om det inte är dags att handla svets snart, lite små reparationer behövs och sömsvetsa delar av karossen skulle vara trevligt .
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2017-09-01 klockan 09:41.

  6. #16
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Inte varit i garaget än sen senaste uppdateringen tyvärr, måste säga att jobba med bilar till vardags och att sen även ha det som hobby och fritidsintresse är inte den bästa kombinationen, blir lite mycket många gånger .

    Köpte däremot sista nummret av gatbilar.se pga att det skulle vara reportage om 5100.se och deras körningar på mantorp park som jag är flitig besökare av och fastna visst på bil .

    Tidnings kändis? (även om man bara råkade fastna på bild ) i ovankant av stora bilden

  7. #17
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Går fortfarande sakta framåt här men framåt är väl ett + bara det?

    Tog tag i tankbanden för runt 2 veckor sen men slutade med att det tog 3 dagar innan det ville funka som jag ville.
    Det högra bandet gick på hyfsat smidigt men borrade ett hål i bagagegolvet för att se så att den svetsade muttern inte skulle pajja eller snurra när skruven upp i balken skulle lossas (var rostigt runt om och kändes osäkert).

    När den vänstra skulle lossas kom jag inte åt den främre skruven då det var sjukt trångt för ett verktyg att komma åt så bestämde mig för att vänta och ta en ledad förlängare från jobbet till dagen efter istället, kom då åt skruven men gick inte ut hela vägen för då tog subframen i men var bara att släppa muttrarna till den en bit så gick det bra.
    MEN sen visade det sig att det vänstra tankbandet var 2-3 cm kortare än originalet och gick inte få dit hur jag än tänkte, dock var bakre fästet lite rostigt och tråkigt så tog dag 3 till att tillverka att nytt fäste som blev några cm längre och då gick det att få dit tankbandet

    "Inspektionshål" för tankbandsmutter i bagaget


    Första bandet på plats


    Vänstra bandet påväg bort med rostigt bakre fäste


    Sen i helgen pillade jag med lite småskit som att ta bort min gamla smalbandslambda mätare och förberedde för bredbandslambdan mätaren så tog bort lite mer asfaltsmatta i passagerarens kardantunnel där jag ska borra hål för sensorns kabel, inga bilder på det dock men ser ut som kriget med kablar lite överallt osv.

    Tog dock bort bakre ljuddämparen då ena fästet hade slitits av så detta behöver svetsas, när dämparen var borta märkte jag att det fanns väldigt lite dämpull kvar i den så fick idén att packa i ny ull så bilen inte väsnas mer än nödvändigt :P
    Hittade ingen gammal dämpare i skrotlådan på jobbet så fick en helt ny dämpare av arbetskamraten att kapa sönder och plocka ull ifrån , tänkte inte riktigt ordentligt först och planerade att packa ullen genom det hål som blivit efter att fästet slitits bort men det var stort som en 10:a ungefär och ullen är ganska grov

    Kapade ett stort hål istället och packade så mycket jag fick i och svetsa sen ihop den igen, inte skitsnyggt men syns inte där och är mer race än show hur som helst

    -= Fanns en bildsekvens på arbetet men pga datorkrasch och bildserver som inte finns kvar saknas dessa =-

    Återstår att se om det var jobb i onödan eller om det kommer ge lite bättre dämpning, han lät lite väl "burkig" mot slutet av förra säsongen tyckte jag.
    Är jäkligt snål och gillar att testa lite halv dumma idéer så därför jag inte bara köpte ny ljuddämpare som jag tror dom flesta hade gjort (är inte första gången jag behöver svetsa dämparen när det spricker och fästen lossnar t.ex)

  8. #18
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Vart en kort sväng i garaget igår där halva besöket gick åt att koppla in en stor biltema varvräknare åt en släkting i hans 740 :roll:

    Fixade sen lite med min "cooling plate" så att den fick alla fästhål uppborrade/omborrade då den inte passade 100% från början, sitter fastmonterad nu iaf men ska fixa nån form av list som tätar mot fronten då det är nån centimeters springa nu.

    Cooling plate på plats blev lite kass bild tyvärr


    Även lite justerande av pop up lampornas lock vilket är ganska tidskrävande tycker jag men sitter betydligt bättre nu än innan, var en lite bula i bakkant av den vänstra som jag lyckades trolla bort med en kofot

    Fronten och framskärmarna är nästan helt inpassade men den vänstra sidan vill inte riktigt som jag vill och ska klura lite på hur jag ska få det så bra som möjligt.
    Polaren tycker att "race stuket" inte behöver mycket bättre passform men håller inte riktigt med, bättre ska det bli

    Så fort det sitter bra åker skärmarna på lack och bilen är nästan redo att tas ut, bara smådetaljer kvar och lite som kan göras med bilen rullande

    Passforms problem


    Går att pressa in detta med lite våld men vill att det ska gå lätt

  9. #19
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Nytt kort besök i garaget ikväll men glömde kameran, inte så mycket att fota ändå.

    Bytte den bakre krängningshämmaren mot min Goodspeed som är betydligt mycket grövre, ska bli intressant o se vad dessa gör för väghållningen denna säsong

    Bättrade på bakre stötfångaren runt utblåset som varit eldskadad lite för länge nu men blev ett snabbfix som får duga tills den dagen hela bilen lackas om, skrapade bort det som flagnat med kniv och slipa sen av ytan för att sen spruta på primer / färg / klarlack.
    Har knappt en meter mellan baken av bilen och porten och begränsat med ljus så hur bra det blev får jag se när jag är där i dagsljus och öppnar porten :P

    Kollade även varför min Cherry turbo envisas med att gå varmt och hitta att termostaten satt åt fel håll :roll: , alltid lika kul att hitta grejer tidigare klåpare till ägare "fixat" .

    Vet att jag jobbar lite "överallt" på bilen mellan garagebesöken men känner att jag måste göra det jag har lust med för stunden när jag kommer dit, även om det inte är nått viktigt går det iaf framåt och gör man nått man egentligen inte har lust med tappar man lätt orken och åker hem, vissa saker måste ju bli klara snart men får väl bli nått i stil med vartannat pass kanske

    ---------------------------------------------

    Har retat mig lite på hur det ser ut under huven på bilen speciellt när man sett så mycket fina motorrum här på forumet
    Har ju blåa silikonslangar till tryckrör och kylsystem samt en blå tryckluftslang till expansionskärlet men dom har inte exakt samma nyans vilket ser lite småtråkigt ut och så har jag tröttnat på blåa slangar öht.

    Beställde precis nya kylarslangar i svart silikon i alla fall och resten av slangarna kommer beställas snart med så man slipper "ricer look" under huven

    Blir ju inget värsting jobb under huven men lite trevligare får det gärna se ut.

  10. #20
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Var en sväng i garaget i veckan och gjorde det sista på passformen mellan framskärmar och front (går att få liite bättre men orkar inte mer :roll: ) och limmade skarven jag tvingades att kapa upp på ena skärmen med wurths "lim o täta" som är siliconfri och övermålningsbar så jag kan plocka av den och lägga glasfiber på baksidan sen utan att det rör sig.

    Ska slipas och spacklas lite innan jag låter lackeraren ta hand om dom men risken finns att jag kör nån vecka eller två med vita skärmar, nåja har vart värre :P

    Ser väl ok ut


    Sämsta delen i passformen men orkar inte mer ser dock ok ut sålänge men inte kollar för nära


    Limmat lite


    Snart blir det iväg till garaget och plocka bort allt för att börja kladda med glasfiber och plocka ner diffen för att byta packning (eller sätta dit en då mekonomens flytande packning är skit) och montera oljetemp givare till diffen och kanske lite annat småpill .

    Hoppas att bilen är provkörd i helgen eller iaf senast på tisdag, måste bara köpa mig ett oljefilter så jag kan göra ett oljebyte efter första varmkörningen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •