Sidan 4 av 9 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 88

Ämne: NizmO 200sx rs13 Time Attack

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Har haft lite lätt otur men ska man jämföra mot många andra så har bilen varit ganska förskonad från större grejer iaf så detta är väl det största icke planerade driftstoppet kan man säga .

Ska hjälpa en annan kille med en s13 med att få ihop hans projekt så det går lite före då jag gick med på att hjälpa till innan min börja bråka, kommer väl vara lite av en "teknisk rådgivare" i det projektet och inte behöva göra några grövre jobb själv så det kommer nog bara vara kul och så bygger jag säkert upp motivation till att slänga ihop min lite fort efter det .

Tror jag har alla delar för att få ihop bilen om inget väldigt konstigt har hänt så enda utgiften bör bli ett nytt oljefilter och 4 nya stift om jag inte är helt ute o cyklar .

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

O.B.S. kommer nu att "dunka in" massa inlägg från andra forumet utan att fixa bilderna direkt för att inte riskera att inläggen blir otillgängliga innan jag hinner flytta allt, kommer fixa bilderna så fort jag kan.

---------------------------

Har inte orkat skruva på själva bilen än men har iaf börjat riva i min extra topp som kommer ifrån en motor jag fick med vevlager-ras men vet att allt annat funkade bra innan det, ska dock göra några mindre mods och få toppen planad (en av utgifterna jag missade men inga stora pengar ).

Ska plocka isär allt (ventiler kvar) och rengöra ordentligt sen vässa skiljeväggarna till insugsventilerna och ta bort alla vassa kanter i toppens förbränningsrum och jämna till det för att minimera spiknings risken och sen lämna bort för planing, de flesta firmor som gör det har ju tyvärr semester men borde gå att hitta nån som kan göra det.

Påväg att strippas, oljig pga stenhårda packboxar till kammarna osv.

Det mesta borta, ska slipa lite så allt inom förbränningsrummet är "mjukt" utan kanter

Dålig bonusbild på inredningen som fått mina gamla tygmattor som jag hade i min förra Cherry turbo, blev lite trevligare miljö
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2017-06-23 klockan 12:15. Anledning: Lagt till bilder

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Varit lite trött i veckan pga dåligt med sömn och äcklig värme i verkstan på jobbet, har dock tagit toppen till jobbet och pillat lite när jag fått några minuter över och idag blev det några timmar efter jag slutat.

Kan väl säga att flera ventiler på extra toppen läckte och avgasventilerna hade ganska mycket beläggning på sig, trodde t.o.m att flera bara skulle vara att slänga men körde en stund i "stålborste-maskinen" och dom blev som nya (Y) , har bara gjort några ventiler hittills och missade att ta bilder på dem.

Plockar ur ventilerna

Några varv i smådelstvätten utöver lite handtvätt med avfettning och diskborste

Såhär blev avgassidan tillslut som var helt svart innan, kanske kan bli något bättre med annat medel, återkommer

Dålig bild där jag försöker visa lite moddning i förbränningsrummet, inte klar men ni ser skillnaden hoppas jag

Imorn har jag nog fullt upp så för nöja mig med att fixa lite under lunchen helt enkelt men blir nog bra när det är klart, stora problemet är att hitta ork till att riva bort den andra toppen från bilen men det är ganska snabbt gjort bara jag får tummen ur och lite tid över såklart .

Fick även hem ett litet paket igår, nytt Titan avgasbandage som jag tror håller färgen till skillnad från mitt svarta som blir beige efter lite körning och sen ett flexrör till downpipen så mina turbo packningar kanske håller bättre, det andra är till kompisens Saab men vet inte vilken som är vems än utan beror lite på hur långt Saaben behöver .

Paket från Hova.com
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2017-06-23 klockan 12:35. Anledning: Lagt till bilder

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Jobbar lite med toppen när jag får en stund över men nu är den lämnad till en arbetskamrat som i sin tur ska ge den till en kompis till honom som har en planslip och ska plana toppen om den inte är för krånglig att spänna upp, får hålla tummarna och om inte så är det bara o börja ringa runt.

Har inte börjat riva i bilen än men ska försöka att börja i veckan iaf.

Beställde hem lite nya grejer för att se om det var nått att ha och verkar lovande (Y)

50mm skärmbreddare i abs plast

Gamla breddarna

Nya breddarna provmonterade

Sitter bra men bredare hjul och sänka lite mer helst

20mm innanför tejpen ska all plåt kapas bort och svetsas ihop med innerskärmarna

Har inte kommit längre än det som syns på bilderna men ska försöka att få dit dom nya breddarna till att bilen rullar nästa gång hade jag nog tänkt, deadline för det får bli innan 31/8 då det är nästa körning på mantorp park ihop med 5100.se .
    Några andra saker jag ska se om jag får dit tills dess är en front splitter och kanske några hemmabyggda canard vingar.

Bara o börja klippa 2mm aluminium och känns stadigt nog

Bonusbild på högen med 17" lekdäck från 205 till 245 om man får sånt sug (finns några till på jobbet)

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

------------------------------
    Originally posted: 18 aug 2012

Mindre uppdate

Har varit lite slö och inte gjort mycket på ett tag nu men lämnade iväg toppen till en gubbe arbetskamraten känner pga att det verkade lite svårt att få tag på en motorfirma under semester perioden men gjorde inte mycket nytta då jag inte fått tillbaka den än :roll: .
    Kvar att göra med den är att slipa bort alla kanter i förbränningsrummen (ett klart) och vässa väggen till insugsventilerna samt att slipa in alla ventiler (hoppas sätena är i tillräckligt bra skick för att man ska slippa byte eller fräsa om dom bara) och givetvis montera alla kammar osv.

Har flyttat bilen till sin rätta sida så man kan jobba ordentligt och kusinen har hyrt in sig på andra sidan för att fixa lite med sin Golf etta som ska tyskstukas lite lätt.

Dags att börja fixa

Tillfällig garagekompis

Har iaf hunnit med att plocka isär allt runtom och lyft toppen nu i helgen, lite pilligt men lugnt tempo som är det lätt gjort .

Bara att lyfta av toppen då

Borta

Ska det se ut såhär?

Var allt såhär långt men imorn ska jag ut igen en sväng och bl.a ta bort värmeväxlaren och lite annat smått o gott, får jag bara toppen i början av veckan borde bilen rulla till nästa helg iaf (Y) .

------------------------------
    Originally posted: 19 aug 2012

Verkar vara lite delade läger ang. stuket och dom flesta gnäller om lacken men det kommer när det kommer :P .

Att ta bort kanten ska minimera risken för spikningar som i första hand uppstår vid vassa kanter om man ligger på gränsen, har faktiskt inte haft några problem med det än men skadar inte att vara på den säkra sidan känner jag .
    Toppen som ska monteras nu får inga större ändringar mer än planing och moddningen av förbränningsrummen samt förmodligen vässade väggar till insugsventilerna (vågar inte göra mer med min kunskap av topparna samt lite tidsbrist).

Toppen som plockades av nu ska ju också fixas till men vet inte exakt hur mycket än men ska forska lite i vad som är lämpligt, om man vill kan man ju lägga ner nästan hur mycket som helst för att få en värsting topp men får se vad kassan och kunskapen räcker till, vill gärna ha den portad men får se vad det kan kosta i slutändan eller om jag kanske kan lära mig själv?
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-13 klockan 11:05.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 22 aug 2012

Annars, vad händer?

Har fått toppen (igår kväll efter jobbet) och har bara hunnit slipa till alla förbränningsrum och slipat in hälften av ventilerna men verkar som jag får köra de flesta för hand nu med "indianpinne" eftersom att tryckluftsdrivna ventilslipen på jobbet börjat balla ur :roll: (fick även ta bort ventiltätningarna som jag inte gjort innan, satt rätt hårt).

Har ju även tagit bort original värmeväxlaren och i samband med det måste jag ändra på hur slangarna till oljekylaren går ur termoblocket men det var lättare sagt än gjort då jag hade några konstiga gängor i den som inte fanns banjobult till så fick jaga gängtapp som sen kosta 95:- och göra om gängorna och när jag gjort det och kommer tillbaka har dom inte banjokopplingen till ½" slang som jag behöver men efter mycket om och men visade det sig att det gick att beställa så får dom imorgon.

Kan bli svårt att hinna klart bilen till helgen då dygnet har för få timmar men är ju inte fören fredagen den 31:a det är körning på Mantorp så det är ju den riktiga deadlinen .
    Ska dock försöka att vara klar så snart som möjligt ändå för börjar bli jäkligt körsugen :P .

-----------------------------
    Originally posted: 31 aug 2012

tyvärr sprucken deadline :|

Är så många smågrejer här o där som tar världens tid känns det som så är lite kvar att göra fortfarande men verkar som vädret är skit på Mantorp idag så får väl "se det från den ljusa sidan" :roll:

Rengöring av insug inte nöjd men blev bättre iaf, givetvis vart helt isärplockat och bytt alla packningar.

Demonterat samtliga 16 lyftare för rengöring och fyllt med ny olja och luftat är 5 delar per lyftare men bara 3 på bilden

Wannabe HKS kamdrev

Riktiga race handskar tydligen väldigt olämpligt med cross handskar med plastinlägg fick jag veta :X

Senaste dagarna har jag jobbat endel med bränslesystemet och fixat delar och byggt fäste för bränslepumpen som kommer sitta vid höger rambalk bakom kylaren och catchtanken sitter bredvid tryckröret där batteriet en gång i tiden satt, är trångt och jävligt men verkar som det går till slut (Y) .

Sätter ingen ny deadline men så fort som möjligt tack .
    Tror det är strippen körning i Västervik nästa helg och nästa Mantorp är 14/9 och Sviesta har jag inte kollat än men finns nog ett par tillfällen där också .

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 9 sep 2012

Börjar se ljuset i tunneln

I veckan har jag pillat vidare med bränslesystemet och det börjar att likna något och i skrivande stund är det bara en slang kvar och att koppla in ett relä till pumpen.

I torsdags tog jag även tag i grenröret för att byta ut det trasiga avgasbandaget och ersätta det med "titan bandage" som säkert inte gör nån större skillnad funktionsmässigt men ser lite trevligare ut med sin guldaktiga färg (om det nu håller färgen när det blir varmt).
    Tyckte inte det borde ta så lång tid men höll på några timmar ändå och var lite bökigt som vanligt när man klär grenrör, ville inte klippa det om man nu skulle ta för lite till varje rör så tog hela bandet runt varje varv (15m bandage) vilket var lite jobbigt samtidigt som denna sorts bandage är lite ömtåligare än den vanliga jag använt förut så fransa sig lite här o där och såg lite sliten ut så sina ställen efter ett tag och sen räckte det knappt till hela grenröret heller men fick duga, bara mindre del av kollektorn som inte blev täckt.

Kom på att jag behövde nya bränslefilter så beställde några billigare varianter så länge

Veckans pill med bränslesystemet

Tänkte att jag skulle fortsätta på fredagen då jag slutade tidigt men kom hem för att äta och pusta ut i soffan men sen var det kört och totaldäcka till kvällen och då orkade jag inte åka ut så siktade in mig på lördag istället.

Började lördagen med att kapa upp flänsen mellan rören på grenröret vilket jag gjort innan men ville kapa mer så dom inte ligger i spänn alls vilket dom säkert gjorde förut då dom gick ihop efter snittet var kapat, tog en liten stund det med för ville vara lite försiktigt med vinkelkapen som blev rätt varm och ryggen gillade inte arbetsställningen :roll: .
    Så fort det var klart kunde man montera alla pinbultar på toppen och slänga på grenröret.

Monterat grenrör med nya bandaget

Sen blev det att få toppen att hänga i motorlyften på ett bra sett, vi var 2st som lyfte av toppen komplett med insug, grenrör och turbo men det var sjukt tungt så att lägga på den på samma sett utan att skada nått eller nån kändes svårt (tror dock jag gjort det en annan gång vill jag minnas ^T) ) samtidigt som jag var ensam nu.

Lite last/spännband så blev det bra

På plats och det börjar likna nått igen (Y)

Sen var det bara att montera alla ARP bultar och muttrar och dra med moment så är toppen ett färdigt kapitel.

Givetvis massa jobb runtomkring som ska göras och gjorde en hel del som koppla tillbaka kabelpiskan och alla slangar runt insuget, kamrem, ventilkåpor osv.
    Imorgon (söndag) blir det att försöka göra klart resten så bilen kan testas hoppas jag men ska kolla på F1 också så får se om det blir 2 pass , gjorde en snabb lista och är 17 punkter kvar om jag inte missat nått med nr 17 att sänka ner bil från pallbockar :P

Såg ut ungefär såhär när jag åkte hem

På återséende

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 9 sep 2012

Satsar fullt ut för 5100.se körningen på Mantorp nu på fredag och kanske även Sviesta på måndagen därefter.
    Vet att det finns några fler körningar så som speedfestival på mantorp och SWR på mantorp som är på höstkanten så ska titta närmare på dom så fort jag vet att bilen funkar som den ska

Originally posted: 14 sep 2012

It's alive and kicking

Nu fungerar allt och är provkört efter ett mindre bakslag innan första provstarten, starta bränslepump nr. 1 för att fylla catchtanken men kort efter några vred på tändningen började bränslepump nr. 2 att pissa soppa vid utloppet .
    Tänkte att den billiga Kina pumpen bara var skit och att snålheten bedragit visheten (duh) , MEN... efter att ha plockat bort pumpen för att i princip kasta den så långt jag kunde bestämde jag mig för att titta närmare på den och tyckte jag skulle prova att få de 2 delbara sektionerna att sitta tightare och att dra åt banjon lite hårdare på "rätt sätt" ( ) och testa igen.
    Så nu höll den faktiskt tätt.

Starta upp bilen kort därefter och efter några sekunder blev ventiltryckarna tysta och inga läckage eller andra konstigheter visade sig, bara att backa ut ur garaget och ta sig en kortare provtur då .

Dags för säsongens andra premiärtur

Såg ut såhär under huven innan jag kasta på fjäderbens-staget Mindre blått skit hela tiden

Hade bara lyckats med 2 klantiga grejer som upptäcktes kort därefter, lätt fixade dock.
    1. Isoleringen till konstant plusen för kupén hade hoppat bak och bränt säkringen till innerbelysning, stereo och klocka.
    2. Strypventilen monterad bak o fram (igen (duh) ) så laddet peaka på 1,5 bar för att sen sjunka snabbt till 1 bar och vid uppväxling knappt ladda alls.

Blev dock ingen körning på Mantorp park idag pga väder, tycker inte det känns givande att betala massa pengar för att åka omkring på halvfart tyvärr.
    Kommer dock några fler tillfällen och hoppas på vädergudarnas samarbete då .

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 21 sep 2012

Nytt personbästa på Sviestad

Kom iväg till Sviestad i måndags efter att jag fått sluta 30min tidigare, blev lite stress som vanligt men kom på plats strax efter körningen startade.
    Första gången på den banan i år och tycker den är lite svår men gick ganska bra ändå, fick inte igång racechrono första passet så fick inga tider men arbetskamraten klockade 1:05:xx redan då.
    Kompisen som var med hade premiär på bana öht och tyckte det var riktigt svårt att hitta spårval trots att jag försökte åka framför och visa lite men lyckades få ovan nämnda arbetskamrat som kör i mellan svenska långlopps serien på bl.a Sviestad att köra hans bil med honom bredvid och jag passade på att åka bakom och se om jag kunde lära mig något och ett ställe såg jag att jag kunde ändra mig lite på iaf.

Tillslut så fick jag en bästa tid på 1:05:15 med Vmax på 184km/h (högsta under dagen 202km/h) vilket jag är rätt nöjd med även om jag gärna kört under 1:05 , förra året hade jag som bäst 1:05:46 med Vmax på 187km/h.
    Känns som däcken ändå begränsar endel då jag tycker mig se att folket med R-däck kan hålla bättre fart i dom skarpa kurvorna men totalt hänger jag på de flesta iaf .

Sista passet sluta dock i ett litet ras och fick åka bogserlina hem igen .
    Tappade kraft och bilen började låta som en Subaru ut ur en högerböj precis som förra raset när en ventil gav upp men den gången kunde jag känna ett hack när bränslepumpen sög luft vilket jag inte kände denna gången och sist gick bilen ganska bra att köra men nu maxxa jag 60km/h påväg in i depån så minst 2 cylindrar verkade komplösa.
    Var nyss ute i garaget och gjorde komp-prov som visade: Cyl 1.= 10bar , Cyl 2.= 0bar , Cyl 3.= 0bar , Cyl 4.= 10bar , så min teori är att topplockspackningen gått mellan cylindrarna men får se när allt plockas isär.

Denna gången kommer allt plockas ur och gås genom till nästa säsong och bilen är avställd, är bara att tänka över vad man missat och förbättra inför framtiden .
    Segt dock med 2 ras under en säsong när man aldrig haft några större problem förut , men man visste dock att man måste mer eller mindre råka ut för lite incidenter när man kör som jag .

Bild från "torparn" av Fredrik Nyström @ rejsa.nu

Har redan lagt en beställning på en uppsättning XXR 530 17x9,75 i guld just för att jag vill ha bredare däck runt om till nästa säsong, fälgarna är restade men jag har inte bråttom så dom dyker upp när dom dyker upp.

Beställda fälgar

Originally posted: 23 sep 2012

Hyfsat välbyggt är det väl men har en bit till vissa byggen som t.ex har allt TIG svetsat och med AN kopplingar överallt osv.
    Däremot så funkar det ju med enklare medel också + att jag gillar att göra det själv och inte behöva vara beroende av andra hela tiden .

Ska nog sänkas en bit till sen är det tänkt, just nu är t.ex frontpipen ganska långt ner men ska bygga ny downpipe och då ska allt ligga närmare golvet är det tänkt så får se hur lågt man kan åka sen .

Originally posted: 23 sep 2012

Funderingar på updates till nästa säsong

Måste ju ändra lite till nästa säsong och och lack är ju alltid på tapeten men rinner alltid ut i sanden :lol: , får se hur det blir denna gång.

Annars är jag sugen på ny front med mer Kouki style, ska isf lägga igen övre luftintaget och ev. göra fler lufthål där dom gör nytta

Större bromsar är önskvärt, förmodligen Wilwood ok med 330mm skivor

300zx vs Wilwood

Fälgar är ju nämnt tidigare och som sagt bredare däck är ju det huvudsakliga målet, tänkte först köra 255/40-17 Kumho men blir för smalt så lutar åt 275/40-17 Toyo R1R runt om även om det kommer svida i plånboken
    Toyo R1R

Sen har jag ju endel grejer ligger som inte blivit monterade än osv. som jag försöka fixa tillslut, har t.ex glasfiber baklucka + macrylon ruta ligger men monterar jag det så platsar jag inte i Club Challange klassen i TimeAttack.nu serien utan får hoppa upp till de snabba gossarna om jag nu ska köra några deltävlingar.
    Kanske kan montera tillbaka originalet inför dom eventen isf .

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 25 sep 2012

Citat Ursprungligen postat av lego
    I Club Challange får du väl åka R-däck också? Toyo R1R är väl något mellanting mellan R- och gat-däck väl?
    Jo det stämmer men är lite rädd för R-däck pga priset och risk för kort livslängd = dyra mil :P
    Har ju Kumho "semi r-däck" idag och är sjukt impad av livslängden med tanke på greppet så tänkte försöka mig på en bra kompromiss med pris vs grepp vs livslängd .

Börjar även vela lite ang. att ha 275 fram och skulle helst ha 255 men fälgvalet är ju väldigt svårt då, har ju beställt fälgar redan men då de är restade med oklart leveransbesked är ju inget skrivet i sten än.

-------------------------------------
    Originally posted: 28 sep 2012

Som vanligt velar man ju en hel del i däcksvalet men finns lite tid kvar att bestämma sig som tur är , ska bl.a ringa tws däck och se om dom har några Toyo R888 i lager och kan kolla vilken bredd som ser ut att passa bäst till 9,75" bredd (R888 är bredare än vanliga däck så svårt att veta vad faktiska bredden trots dimension).

Första beställningen inför nästa säsong

Blev en ny sats med länkarmar runt om med styva bussningar istället för uniballs, tror inte jag kommer märka av nån prestanda förlust och så slipper jag leder som blir glappa (och är dyra att byta) och bilen blir förhoppningsvis mycket tystare i chassit som idag kan skrämma slag på de flesta :lol:

Nya stag

Originally posted: 29 sep 2012

Citat Ursprungligen postat av M Scotte
    9.75" -17 passar utmärkt med 255, men även 265. 275 hade jag nog minst åkt 10" på om du tänker på riktiga r-däck.
    Om det är tider du är ute efter så är det ingen idé med R1R, dessutom håller dem inte speciellt mycket längre än R888 i GG på bana.
    Vill du ha ett riktigt bra r-däck är tyvärr Toyo inte förstahandsvalet, utan Dunlop Direzza 03G, överlägset på allt utom priset som sticker iväg rejält. Bra tider förresten för en S13!
    Tanken från början är väl mest att ha ett däck som passar bra på både gata och bana men riktiga R-däck börjar kännas mer rätt för snabba tider är ju det man helst av allt vill ha , det som är kvitto på att man gör nått rätt .
    Vet att jag läst endel om att folk hyllat Direzza däcken men verkar som att dom redan utgått, och som sagt priset var väl ganska högt på dom.

Kommer ju lite nya släpvagnsregler efter årsskiftet som verkar betyda att om man tar en utökat B behörighet får man dra mer bakom bilen vilket gör att jag förmodligen tänker skaffa en kärra (nu skulle man köra olovligt eller med övervikt) så man slipper tänka på att slita R-däck på tråkiga transportsträckor samt krångel att ta sig hem om/när saker rasar .

----------------------------
    Originally posted: 4 okt 2012

Glöm mina tidigare tankar om fälgar och däck

Har velat nått så otroligt ang. fälgar så inom 24 timmar har jag ändrat mig 3 gånger om vad jag vill ha
    Ska maila och avbeställa XXR fälgarna nu (borde inte vara några konstigheter) och avvakta lite men kan säga att det lutar åt lite mer "äkta vara" .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •