Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 88

Ämne: NizmO 200sx rs13 Time Attack

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 8 okt 2012

Måste säga att det börjar kännas mer o mer rätt med äkta vara.

Räknade på vikterna jag hittat på nätet och dom Rota Torque jag har idag ska väga 8,6kg styck och det är då framfälgen på 17x8" (hittar inte info på 17x9" jag har bak) medan dom nya jag tittar på är 17x9" och väger ca: 7,2kg styck vilket borde spara över 5kg i ofjädrad vikt
    Det är inte massor men det är helt klart en förbättring.

Fick nyss hem första paketet inför 2013 ändringarna

Plinga på dörren och fick ett TUNGT paket

Fler paket i paketet till 2 bilar, min och kompisens

Så fint var det när man öppnade

Inte bara jag som är nyfiken när man får nya grejer Hon är med varenda gång

Efter att detta beställdes var det tyvärr tomt på bilens utgiftskonto så nu är det bara att spara pengar till fälgar och bromsar i första hand, förhoppningsvis får jag även lite pengar genom att sälja gamla fälgarna och ev. mitt gamla länkarms-kit som sitter på bilen nu också.

Måste bara bestämma hur bilarna ska stå i garaget över vintern med då min kusin hyr in sig på en plats och jag kan ha 2 bilar på min vanliga plats men blir lite trångt då så måste ha det klart innan jag river nått som gör bilen oflyttbar .

-------------------------------
    Originally posted: 21 okt 2012

Har tagit det rätt lugnt under hösten hittills och bilen fick stå still orörd från det att den knuffades in i garaget tills nu.

Började med att få upp den på plankor och sen pallbockar i bak, bara en sån sak tar tid när bilen är låg och då är den ändå inte så värst låg mot vad den kan vara och många här tycker den bör vara
    Ska sänkas mer när avgassystemet moddats lite men måste fixa ett smidigt system för att få upp bilen på domkraft och pallbockar då ^T) .

Har iaf lossat övre kabelhärvan, tagit bort tryckrör samt "sugslang" med luftfilter och lmm, tömt och tagit bort kylaren och lossat servopumpen.
    Tog även bort huven innan vilket är lite småtungt när man är ensam men gick det med .

Blir att fortsätta i lugnt tempo när man orkar och har tid då vintersäsongen är lång men ska inte göra bort mig som vanligt och tvingas stressmeka på vårkanten .

Påväg isär igen

Och där gav jag upp för kvällen

Vet inte om jag skrev det innan men denna gången kommer hela motorn och lådan att plockas ur bilen, blir mycket lättare att hålla på med den då och ska passa på att måla lite på motorn samtidigt var det tänkt.
    Kommer även montera en ACT tryckplatta jag kom över så behöver jag förhoppningsvis inte vara lika orolig över att ligga på gränsen av vad kopplingen tål.

Exakt vad som kommer hända i vinter är inte genomtänkt än men gör det jag kommer på och har möjlighet att göra, för övrigt sparas det så mycket pengar som möjligt och andra fälgar står högst på önskelistan.

------------------------------
    Originally posted: 27 okt 2012

Blir en liten roadtrip imorgon och ska kika lite på några nya fälgar, hoppas det går vägen nu bara

Originally posted: 28 okt 2012

Kom nyss hem efter ca: 30 mil på vägen och en uppsättning nya fälgar med mig
    Var inte dessa jag planerat på men dom dök upp på annons till vettig peng så fick bli så men gillar dom.

Buddy Club P1 17x9" et 38 gunmetall Fick även en uppsättning RAYS blåeloxerade hjulmuttrar

Helt ok i skicket vad jag kan se än så länge med några lackskador men ska ta hjulen till jobbet imorn och balansera så jag ser att dom är 100% runda, sitter några budgetdäck monterat som ska av fort som f*n också .

Nästa steg blir att spara till rejäla däck nu.
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-16 klockan 15:14.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 29 okt 2012

Citat Ursprungligen postat av Mange
    schysst, de där fälgarna är riktigt lätta va? Men då ska det byggas om till 5bult? Jag har grejer liggandes som jag funderar på att kränga av om du är intresserad
    Tack

Nja hyffsat lätta iaf , var precis en sväng i garaget och vägde en fälg med min bagage-våg som visade 9,35kg vilket var något mer än jag trodde men säkert ok ändå.
    Fick även med RAYS hjulmuttrar som däremot var äckligt lätta :P , har redan lätta Muteki muttrar men dessa verkar lättare.

Som sagt så måste jag ju 5-bult konvertera och exakt hur jag ska göra det är inte klart än så dina grejer är absolut intressant

Originally posted: 31 okt 2012

Citat Ursprungligen postat av Asse
    Finns kanske mer vikt att spara på andra ställen än hjulmuttrar, men jag förstår vad du menar
    Hehe jo helt klart finns det mycket bättre ställen men älskar såna små "nördiga" åtgärder
    Kollade i usa på såna hjulmuttrar och nypris ligger strax över 150 $ + frakt, moms, tull (om man åker på sånt) så kul att dom medföljde (även om dom inte ser nya ut direkt).

Måste dock säga att jag saknar den lyckliga känslan man ibland får när man köpt nått helt nytt i kartong som man kan vårda ömt från scratch så ska när allt det nödvändiga är klart börja spara till helt nya feta "Made in Japan" fälgar sen ändå har jag bestämt mig för, är inte så dyrt ändå när man tänker efter .

Öhh testmonterat eller

Verkar även som jag kan ha köpare på min Rota fälgar men ropar inte hej fören jag är över ån.

Originally posted: 10 nov 2012

Tar det lite lugnt nu då man är en av dom som blir väldigt trötta under hösten så blir mest hem, äta, sova efter jobbet

Var iaf ut en sväng idag och la några timmar på ett väldigt tråkigt jobb.
    Har fortfarande en hel del asfaltsmatta i bilen och ska försöka att få bort allt vart efter är det tänkt, idag blev det ut med passagerarstolen, 4-punktsbältet och börja knacka.

Innan har jag bara tagit bort tillräckligt för att kunna montera buren och bältesöglorna

Första steget klart och nu till nästa skitjobb :P

Såg ut ungefär såhär när jag la ner för kvällen, Måste fixa bättre lösningsmedel

Vägde iaf det jag fick ur och vågen sa 0,8kg , egentligen inte alls mycket och med vikten så lågt skulle man lika gärna kunna skita i det men ska det vara race så ska det

Slänger även med en liten bonusbild på min egentillverkade bromsoks adapter för att kunna köra med Mitsubishi 3000gt skivor, funderar på att låta en kille göra lite "snyggare" (bättre?) varianter åt mig och han ville ha lite bilder på hur det såg ut utöver ritningen, får se hur det blir.

300ZX ok vs 3000GT VR-4 skivor = adapter
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-16 klockan 14:48.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 16 nov 2012

Beställde ett litet paket förra veckan som dök upp idag, blev 2st 30mm spacers med 5x114,3 inför konverteringen och ett par S14/300ZX ok som är i behov av renovering.
    Oken köptes mest för att det var bra pris och har en renoverings-sats ligger så får se om det blir att sälja vidare eller hitta på nått annat med dom sen .

Fick även lite svar på däckfunderingar jag haft så lutar åt att det blir Kumho V70A R-däck nästa säsong, ska väl kunna kapa lite tid på banorna bara det men får se vart det slutar.

-----------------------------
    Originally posted: 17 nov 2012

Citat Ursprungligen postat av razpataz
    Alltid gött med nya delar!
    Ja absolut, man är väl lite av en "shopaholic" men får rätta sig efter plånboken hur som helst .

Tror närmaste shoppinglistan ser ut ungefär såhär:
    1. S14 bak nav
    2. Ichiba 5-bults nav fram
    3. 300zx bak ok och skivor + belägg
    4. 245/40-17 Kumho V70A R-däck

Sen finns det mycket mer på önskelistan som kommer vart efter eller ev. där emellan om rätt tillfälle och pris dyker upp

Originally posted: 28 nov 2012

Var i garaget idag en liten stund och jobbade vidare på golvet och borttagning av asfaltsmatta, skruvade även ur förarstolen så man kan fortsätta i hela bilen vart efter.
    Tog även bort + kablarna till batteriet för att slippa ha dom ivägen men har lite för överdimensionerat då jag har 70mm2 till startmotorn och 21mm2 till resten av elektroniken så ska banta lite, den grova vägde 2,3kg t.ex .

Lite mer rensat

Har även sett 2 små oljefläckar under hjulupphängningen höger bak men inte tänkt så mkt på det men idag tittade jag närmare och upptäckte att det är coilovern som läckt.
    Bara att riva för att titta och se om det går att få fram reservdelar till vettiga pengar.

Borta, syns även lite äcklig rost som ska åtgärdas i vinter

Dags att demontera, rosten på gängorna var inte så farlig ändå när man kört lite med roterande stålborste[url=http://forumbilder.se]

Hmm skruvarna som håller övre plattan är inte i bästa skick, frågan är om det går att få bort?
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-16 klockan 14:52.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 28 nov 2012

Var i garaget en sväng i söndags kväll mest för att bara känna att jag vart där och kanske gjort nått men han inte så mycket innan jag såg råttskit på arbetsbänken , när jag tittade närmare så var det fullt med skit på själva arbetsbänken, hyllan under arbetsbänken och hyllan över arbetsbänken så fick städa och dammsuga råttskit i 2 timmar istället .

Tack o lov hade dom inte gjort nån nämnvärd skada utan provsmakat lite på en gammal tändspole lite förpackningsmaterial och 2st dammskydd till kulleder som blev förstörda, nåja vet ju att dom kommer in vad jag än gör så bara att täta där jag kan och fixa lite fällor och gift .

Annars händer inte mycket mer än att jag hämta ut mina 300ZX broms ok till bakbromsarna, dom ser ut att varit gula och sen målade i guld men ska slipa ner dom att måla dom svarta istället.
    Lite sugen på grafitgrå bromsfärg men kostar en slant att skaffa och svart färg har jag redan, måste räkna på alla kostnader om allt ska gå ihop sig så man kan plåga grejerna i sommar

Sitter även bra belägg på dom och kanske går att använda istället för att köpa nya .

300ZX ok

---------------------------
    Originally posted: 10 dec 2012

-= Mindre update =-

Nu när vintern tagit järnfäste över landet har man dragit sig för att åka ut till garaget tyvärr.
    Blev dock en sväng idag fick givetvis börja med att skotta fram porten men var inga större problem.

Första man var tvungen att kolla (efter att värmen sats på då) var ju givetvis råttfällorna, dom första 3 var tomma och då menar jag helt tomma och dom jäklarna har tagit mina bitar med choklad.

Bara att ta pallen och se hur det ser ut på övre hyllan där en fälla var placerad.

Muhahaha

Gick inte att identifiera den alls utan dom små hungriga asen är ju kannibaler, nåja har några andra idéer på gång och lite gift ska fixas.
    Än är det inte över.

Nåja tillbaka till vad det hela faktiskt handlar om

Var lite kyligt när man kom in men efter ett tag var det faktiskt över nollan, ute var det dock runt -11 eller -13 grader.

Småkallt

Började med att plocka bort sidokjolar och bakre skärmbreddare som ska bytas ut, gillade mina gamla som jag hade byggt själv och var "one of a kind" men de nya är lite snyggare trots allt och lite nytt är skönt emellanåt.
    Skulle dock vara sjukt skönt med en lack men får se hur det blir med det.

Lite demonterat

Sen tog jag tag i avgassystemet som är bland det sista som står ivägen för att kunna hiva ur motorn, avskyr att jobba med avgassystemet och massa muttrar så ska bygga ny downpipe med v-band och lite annat till nästa säsong som t.ex att frontpipen vart en av hindren för att kunna köra bilen så lågt som man egentligen vill .

Downpipe och co borta

Här hamna systemet sålänge för att inte råttorna/mössen ska ha en tunnel att leka i

Blev väl inte så mycket mer gjort förutom att brukisen kördes in bredvid och ställdes på laddning då startmotorn inte tuggade fort när jag åkte hemifrån, blir väl inte bättre av att det är mer än 10 grader kallt men bäst att vara på den säkra sidan.
    Dock fick Cherry turbon stå ute och frysa under tiden och givetvis var det ju tvunget att snöa lite med .

Frusen Cherry turbo

Syrrans s13 som vi inte hann/lyckades få garage till

På återseende...

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 25dec 2012

Var i garaget nyss i nån halvtimme bara och kolla över några saker.
    Börja med att kolla alla råttfällor.

Såg ut såhär

Suddig bild men resultatet går ju inte att klaga på

Dom andra 3 fällorna var dock tomma och hade betet kvar.

Mätte några småsaker som bl.a att det räcker med ca: 2,4m pluskabel till batteriet vilket innebär att jag borde klara mig på 21mm² istället för otymplig 70mm² som jag råkade ha innan, sparar lite vikt på det med.

Kollade även lite på grejerna för att bygga ny downpipe och verkar inte som det kommer vara några problem med plats osv. så ska ev. börja punkta ihop det innan jag plockar ur motorn.

Några av delarna till dp bygge, ska även ha flexrör

Flänsen mot turbon tog över 1 timme att "frigöra" från en gammal skadad downpipe men tack o lov finns verktyg man kunde använda på jobbet, hade jag gjort det i garaget hade det säkert tagit 2-3 timmar :roll: .

I övrigt väntar jag på svar ang. delar till 5-bult konverteringen och att skivorna jag tänkt ha ska bli på REA igen som dom brukar bli med jämna mellanrum .
    Annars är det mest min lathet som står ivägen då det finns massor att göra men ska nog hinna till våren ändå.

---------------------------------
    Originally posted: 5 jan 2013

Har hittills bara blivit 2 besök i garaget sen sist, inte hänt massor men lite har det hänt iaf.

Först gick jag på motorn igen och lossa kvarvarande delar av kabelhärvan som kontakter till växellåda, generator och några givare på blocket.
    Skruva även bort oljekylaren så att det ända som sitter fast nu är motor och växellådsfästen + kardanen, ska plocka ur paketet när jag har möjlighet att få hjälp av minst en till person för att det ska gå smidigt med lådan monterad.

Ursäkta bilderna men har testat att redigerat lite då min kamera är kass

Nästan redo att lyftas

Nu ikväll blev det lite jobb på bakvagnen så den kan förvandlas och så att jag kommer åt en balk över som behöver lagas, måste låna eller köpa svets först så hoppas jag det går att få till vettigt.
    Tyvärr upptäckte jag även ett litet läckage från bensintanken så den måste ner så får vi se om det går att fixa eller om jag måste fixa en ny.

Demontering påbörjad

Testat så 300zx oket passar, inget mer 4-bult snart heller

Dags att börja sänka ner

Nästan helt ute

Jaha, nästa steg att riva isär

Liten bild på S15 naven från Bernhardsson, har slipat lite på dom men inte klar än

Har också nyligen beställt konverterings nav fram från USA, skulle beställt av Bad Ass Parts men har inte fått svar på 2 veckor.
    Blev billigare variant men har dammsugit nätet efter info och ingen som testat har haft några problem men alla andra säger att det är skit :roll:
    Nåja testar så får vi se.

Även beställt en uppsättning blåa D1 spec hjulmuttrar men dom är en present till syrrans s13 så inget jag ska ha .
    Blev även en Pikachu figur att hänga i bakre bogseröglan sen, inte dykt upp än bara.
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-16 klockan 15:02.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 5 jan 2013

...Fortsätter där gårdagen slutade

Var inte mycket annat än att bara börja plocka bort alla delar från bakvagnen så man kan gå över några småställen på subframen som behöver bättras, byta till S15 nav och alla nya länkarmar/bärarmar.

En bit på vägen

Att få bort naven från bakre spindlarna sen kommer nog bli lite bök då jag faktiskt försökte ta bort den ena redan 2008 när allt var isär sist för att kunna komma åt att slipa och måla lite bättre.
    Dock fick jag inte bort det då och höll på en liten stund, provade t.o.m att värma med gassvets utan framgång men den gången var jag ändå försiktig och ville inte skada lagerna.

Båda spindlarna lösa, bara naven som ska bort

Och vips så var allt bortplockat

Såhär såg den ut 2008 innan allt började monteras

Gamla armarna som jag ska gå genom för att vara säker på skicket och sen sälja vidare,
    är väldigt smutsiga med en del ytrost på nu

Efter det började jag att putsa lite på subframen för att se hur mycket som faktiskt är smuts och vad som börjar att bli rostigt igen, ska slipa där det behövs och lägga på ny färg.

Sen tänkte jag provmontera de nya armarna för att få lite liten bild framför sig om hur det kommer att se ut men gick tyvärr inte som jag hade hoppats.
    Nedre bärarmarna jag köpte för några år sen av en arbetskamrat (från en annan avdelning) verkar vara till S14 och stämmer då inte i fästena, tappade lite sug då och mätte vad som felade och packade ihop .

Här felar det 5mm

Här ska piggen säkert 1cm länge in då konan är grövre än hålet

Tappade som sagt luften lite när jag såg detta och visste inte riktigt hur jag ska lösa det först, tänkte bl.a att sälja dessa till en S14 åkare och köpa nya men det kan ju ta ett tag och jag förlorar garanterat pengar på det.
    Sen ringde dock en kompis precis när jag skulle gå då han nämnde att han hade svarvat några delar till sitt bygge så frågade om han kunde hjälpa till att svarva av bitarna så dom passar istället, han ville titta på dom först men håller tummarna för att det ska gå.
    Bra att ha polare med pryltokiga föräldrar som köper på sig svarvar och annat man själv inte har tillgång till .

Ska ev. ut imorn igen och riva framvagnen då jag har likadana bärmarmar som ska på där (dock köpt av annan kille) och vill gärna se om dom passar, kommer ju dunka huvudet i väggen om dom inte gör det .
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-16 klockan 15:06.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Här började jag använda photobucket för bilder så lite mer ordning på det från början

Originally posted: 6 jan 2013

Blev lite jobb några timmar ikväll med men har inte riktigt tid med en vettig update
    så får vara ful och ge en lite teaser bild tills imorn .

----------------------------
    Originally posted: 7 jan 2013

Blev som sagt några timmar på söndagskvällen så tänkte börja med att förbereda lyftet av motor och växellåda som jag ville vänta med tills jag kunde få hjälp av något.
    Börja med att köra motorlyften på plats så jag kunde fästa spännbandet jag använder färdigt men lyften gick emot fronten så var bara att plocka bort den först, inte några snabbfästen men har gjort några ändringar genom åren så gick snabbare nu än det gjorde förr i tiden .

Nu går det att köra fram motorlyften ordentligt iaf

När jag ändå hade lossat alla fästen och hade motorlyften på plats kände jag att det är värt att försöka göra det själv ändå, ska man vänta på andra vet man aldrig när det blir av.
    Kände även att jag hade lust att göra nått lite större just denna kväll, har den känslan ibland och lärt mig att man ska passa på då.

Dit med domkraft för lådan så räcker nog en man

Sen är det bara o börja lyfta medan man hoppas att spännbandet sitter ordentligt

Sakta men säkert och några dunsar i kardantunneln men sen så

Och säker nere på backen så man kan slita av lådan

Gick rätt smidigt förutom att man alltid missar en bult och sen sitter och sliter men inte fattar varför det inte rör sig

Och tomt var det här, finns lite jobb att göra men får se vad man hinner med

Sen var det bara att plocka av koppling och svänghjul samt flytta bakvagnen så man får plats och sen hämta motorstativet med mitt extrablock på som givetvis plockades ner så man kan hänga upp denna istället.

Kopplingen har ju funkat över förväntan och då har den suttit i sen slutet av 2007 och består av en standard tryckplatta från mekonomen och en 4-puckad KEP lamell från Dalhems har den stått emot mycket stryk, dock är puckarna mot svänghjulet slut nu så blir byte.
    Blir nog en 6-puckad lamell från Dalhems eller en ACT via ebay, ska jämföra lite priser först.
    Har ju även en fin kraftigare ACT tryckplatta som kommer användas.

En av nitarna har tagit mot svänghjulet

Tack o lov är svänghjulet fortfarande fint

Subframen lagd åt sidan, även putsat den lite med trasa och t-sprit

Och fast i stativet så man kan börja riva isär, viktigast är att fixa varför han går på 2 burkar men vill gärna göra den lite finare med

Så långt jag kom innan jag var tvungen att åka hem och handla med sambon.

Så nerplockad som bilen är just nu har den nog aldrig varit på samma gång och mer ska rivas så hoppas man får ihop den sen också
    Ska iof inte vara några problem då jag har ganska bra koll på vart allt ska sitta numera.

Dom tråkigare delarna jag måste göra nu snart är att plocka ner bensintanken och förmodligen skaffa en ny samt låna en svets och börja laga balken höger bak som ser lite tråkig ut, har vetat sen jag skaffa bilen 2007 att den kommer behöva åtgärdas och har ju inte blivit bättre med åren

Har ju även vart ledig nån vecka fram till nu så hoppas man orkar jobba vidare i någorlunda tempo trots dagligt slit, har även bruksbilen som behöver nya bromsar bak när jag orkar men har iaf delarna till den .
    Ska nog hända lite smått hela tiden ändå och dom något större grejerna kommer oftast när humöret är rätt .
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-16 klockan 14:43.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 8 jan 2013

Väntar på några paket för stunden och ett litet låg i lådan när jag kom hem iaf.

T28 dp fläns, gav £10 inkl frakt så billigt men måste göra några småmods som att borra upp hålen lite mm.

Gav sen mig iväg en sväng till garaget och tänkte skruva nån halvtimme eller så (åkte mest dit för att hämta lite färg till bruksbils fix) men fastnade i runt 2 timmar istället.

Börja med att plocka av grenröret och lossa alla vattenledningar mellan block o topp, har kapat i flänsen mellan rören i grenröret för att i teorin släppa på spänningar som kan orsaka sprickor men gjorde mest att rören inte riktigt sitter i linje istället
    Var lite bökigt att få på grenröret sist minns jag och var minst lika träligt att få av det nu.

Grenrör/turbo borta och syns kanske i sotet att det inte varit optimalt?

Grenrör o turbo på arbetsbänken, ska dela på dom och byta till nya fräscha muttrar

Lossade sen alla ARP muttrar och tyckte dom satt lite lösare än sist jag hade bort toppen, gjorde inte alla efterdragnings moment som rekommenderas av vissa, jag var inte säker på om det var nödvändigt först då man hittade olika besked när man sökte men nästa gång ska jag nog efterdra i flera steg och efter varmkörning.

Alldeles strax helt lös

Och där kom sanningens ögonblick, hade rätt ang. detta "ras" också

Ställer ner toppen på mitt "tillfälliga bord" då jag inte orkade rensa en plats åt den ikväll

Och resten av motorn får stå och skämmas tillsvidare

Nu får det bli en Nissan original packning igen och aldrig mer billig omärkt ebay packning :lol:
    Kanske duger lika bra med t.ex Elring eller liknande men vet inte om jag vågar chansa, ska forska lite snabbt innan jag bestämmer mig helt.

Kopplingslamell lutar även åt 6-pucks KEP från Dalhems då priset är bäst där och vet att kvalitén är riktigt bra.
    Pengarna börjar dock ta slut och ska ev. köpa en bensintank på fredag om den är tillräckligt fin så får se i vilken ordning allt blir färdigt sen .

Originally posted: 10 jan 2013

Beställde en Nissan OEM topplockspackning nyss, orkade inte slösa massa tid på att se om några andra tillverkare var likvärdiga utan tyckte det var lika bra att ta köra på det man vet är bra.

Återstår även att kolla över och mäta både topp och block så inget tagit skada när packningen sköts.

Tänkte även hur småsaker man gjort kan få mungiporna åt rätt håll ibland med.
    Kunde inte låta bli att bli lite glad när man ser kamdreven efter att kåpan plockats av
    Senast redigerat av NizmO_no1 den 2016-07-16 klockan 14:42.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 12 jan 2013

Handlade på mig en lite fräschare bränsletank idag på skroten som ser ut att kunna hålla tätt iaf , ligger kvar i skuffen på bruksbilen men ska ta den till garaget och gå över den ordentligt med stålborste så det blir tip top och måla den i nån vettig färg.

Funderar på nån "flashig" färg men risken är att den skär sig med nya länkarmarna som är blå metallic så får se vad jag hittar på.

Hittade även gammal bild från 2009 när Nissan klubben var på Björkvik och körde hemmagjord superstage bana och drifting, tog hem förstaplatsen i superstage-momentet och lyckades få till några rökfyllda ställ i avslutande böjen kommer jag ihåg .

NOGS på björkvik 2009

Tog mig till garaget idag mest för att lämna av tanken som tog upp hela skuffen på bruksbilen men åker man dit vill man gärna göra nått, var inte riktigt på mek humör men jobba lite iaf.

Tog tag i att ta bort hjulspindeln vänster fram så jag kunde kolla om min justerbara bärarm skulle passa eller vara till S14 som den bakre visade sig .
    Hjulspindeln ska ju ändå bort så jag kan få på mina 5-bults nav när dom dyker upp, enligt usps är dom framme i Sverige så får se när dom hamnar hos mig.

Börjat plocka och allt gick bra men blev lite skraj för om jag skulle våga ta bort ABS givaren eller inte, tänkte att jag försöker iaf

Gick vägen men fick ta det lugnt och försiktigt

Navet borta men sen ska resten väck med

Testa om bärarmen skulle passa och det gjorde den tack o lov

När man kan kliva ner i motorrummet passade jag på att ta bort röret till tankurluftningen

Även bestämt att jag ska försöka att fixa till motorrummet bl.a genom att slipa ner rostbubblor och måla/lacka det jag kan.
    Ska även se om jag kan kapa bort vissa fästen som är onödigt som t.ex bitarna som luftburken satt i så det ser något mindre plottrigt ut.

Slipat lite rost på kylarplåten, kommer vara täckt av kolfiberplattan men vill ändå fixa det

Även "nya" tanken ska slipas och målas vartefter

Var allt för denna gång, får se om jag orkar med något mer imorgon.

Annars jagar jag fortfarande efter en svetsborr så jag kan borra ur lite svetspunkter, tänkte ta bort plåtarna i bagaget som baksätets ryggdyna satt fast i.
    Kan inte tänka mig att den ger nån extra stadga i karossen och kommer aldrig mer ha ett baksäte i denna bil ändå.

Åkte till garaget en sväng idag igen för att piggna till lite då man bara satt hemma och dega, samtidigt ser man inte riktigt fram mot det nu när det blivit kallare igen och är väldigt ruggigt i garaget när man kommer dit, även tappat lite driv nu när man börjat jobba igen :roll: .

Funderade lite på om jag skulle börja med att ta ner tanken men tog bort skyddsplatsen för påfyllningsröret och tog bort en skruv och sen hände det inget mer där.

Dränkt i WD40 men plåten deformerades och skruven gick av ändå, blir att göra eget fäste där sen

Gick mest omkring och pillade på lite småsaker här och där.
    Slipade lite rost runt motorrummet och kollade över några ställen där jag tänker kapa bort och svetsa på ny plåt som t.ex uppe på fjäderbenstornen, vanligt ställe att få rost på men blir nog bra när det är fixat.

Slipade även bort det mesta av färgen från ena bak-oket som verkar vara mörkgrått från fabrik för att sen målats gula och efter det silver, kommer målas svarta av mig men givetvis inte fören all gammal färg är borta.

Fastnade sen vid en skruv jag hade av redan 2007 och inte brytt mig om sen dess, är där jorden till höger pop-up motor sitter och jag satte den på annat ställe då men nu ville jag ha det fixat så började borra.

2 borr fick sätta livet till men nu finns det gängor igen

Efter det började jag plocka bort hela högra lyktan, av 5st skruv gick 2st av så kommer ha mer att borra ur.
    Kommer nog inte bli mycket bättre med andra lyktan men är ju smällar man får ta, kommer bli mycket bättre att måla kylarplåten när allt sånt är borta.

Lyktan borta och 2 avbrutna skruvar som behöver borras ur

Sen blev det inte mycket mer jobb gjort.

Tog med mig vänstra hjulspindeln så jag kan lossa muttern till navet på jobbet (hade ingen 30mm hylsa) så jag får isär den och kan kolla hur ABS ringen sitter, har faktiskt inte tänkt på hur det blir med eftermarknadsnaven och ABS men det märker jag
    I värsta fall kör jag utan ABS då jag inte märker av att den gör nån nytta förutom när det är blött och då kan jag lika gärna ta det lite lugnare.
    Tack o hej för idag.

Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Originally posted: 16 jan 2013

Inte gjort nått speciellt i veckan mer än att jag tagit bort hjulnavet från spindeln och funderat på om ABS kransen går att få bort, väntar på att dom nya kommer så jag ser om diametern är samma innan jag försöker ta bort dom men med lite värme bör det gå.

Tydligen var dom vid dörren i måndags och skulle leverera 5-bult naven men givetvis ingen hemma när man jobbar och inte fått nån avi än, har inget kommit imorn går jag in på post centralen (om det är där annars terroriserar jag ICA) och försöker få det med usps nummret.

2 små paket har dock dykt upp i veckan .

13cm Pikachu som maskot, hamnar förmodligen hängande från bakre bogseröglan

Muttrar till syrrans S13, väldigt lätta trots billigt pris

Finns som sagt hur mycket som helst att göra på bilen så hoppas man hinner komma ut tidigt på säsongen ändå
    Ska bara hitta lite ork och hoppas samtidigt på varmare väder snart.

Originally posted: 17 jan 2013

Citat Ursprungligen postat av razpataz
    Kämpa på, våren kommer den 12:e Mars!
    Citat Ursprungligen postat av StahlgrenDesign
    Ser bra ut! (Y) *Skickar över en påse med ork* Vädret kan man sluta hoppas på, verkar inte bli vår än på ett bra tag
    Tackar grabbar , ska försöka att förbruka påsen med ork i helgen

Tog och ringde lite till posten idag för att se vart mitt paket med hjulnaven tagit vägen, blev runtskickad ett par gången men sen kunde dom säga att paketet var på lokala ICA butiken, var bara att ta med usps numret så skulle det vara lugnt

Sagt o gjort så svängde jag förbi ICA efter jobbet och hämta mitt paket helt utan tull eller moms, tackar vi för

Eller vafan var det mina bongotrummor som kom istället

Nja var för tungt för det så blev rätt denna gången med

Cat says: Looks like teh ****

Naven ser riktigt bra ut såhär långt så håller tummarna för många problemfria mil med dom sen, finns även plats för ABS kransen så ska göra ett försök att få bort gamla från vänstra naven på jobbet imorn.

Tog även och beställde slitsade bakre 300zx skivor från England nyss med, har väntat på att det ska bli rabatt som det brukar men händer ju aldrig
    Brukar dock bara vara 5 eller 10% så inte hela världen.

Om det blir nått kvar av lönen sen blir det även att beställa 6-puckad KEP lamell från Dalhems, även tråkig månad som gör att lönen kommer först 29:e (ska ha 3 bankdagar kvar på månaden när lönen kommer ).

Originally posted: 18 jan 2013

Tog mig an ABS kransen på lunchen idag och gick ganska smärtfritt, drog fast navet i skruvstädet och tog fram gassvetsen o så var det bara att börja värma försiktigt, ville inte förstöra gamla navets lager i onödan.
    Började att knacka med ett dorn samtidigt som skruvstädet är i klenaste laget och flexa en del, kändes först inte som att det hände nått men såg sen att det rört sig lite så tog en rejäl huggmejsel istället och då hoppa den bort ganska snabbt .

Efter det gick jag o käka för att sen hämta nya navet i bilen och kameran så man kan dokumentera lite , slipa av insidan av ABS kransen lite lätt med smärgelduk och sen var det bara att knacka dit den lite försiktigt, perfekt passform mot nya navet tyckte jag .

ABS kransen borta

Dit på den nya

Old vs New

Sen när man kom hem fanns inte mycket ork kvar, var helt slut redan innan lunch och längta bara hem för att kunna vila.
    När man hoppa ur bilen hemma så var det -16° och kände av kylan in i benmärgen efter 20m typ, inte kul att vara i garaget då inte
    Nyss var det -20° så får se hur morgondagen känns men en tur till garaget ska det blir hur som helst.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •