Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: s13 får för mycket bensin

Junior Member
    Reg.datum
    Sep 2014
    Bil
    S13

Standard s13 får för mycket bensin

Tjena!

Bilen får på tok för mycket bensin och dödar sig själv. Hållit på ett ***** tag och försökt få ordning på den men ingenting verkar fungera.
    Han går igång när han stått ett bra tag och blivit kall men han går bara i några sekunder innan han dör.

Lyckades få igång han en stund idag. Han gick upp i full arbetstemperatur redan efter 3 minuter enligt mätaren. Så jag stängde av honom och sen ville han inte gå igång igen.

Kör steg 3 chip.

Allt som är bytt:

Tändstift
    Tändspolare
    LMM
    Lambdasensor
    Tempgivare
    Bytt till org btr (Hade eftermarknads förut som visade 1 bar så höjde till 2.5bar men det gjorde inte heller någon skillnad)

Provat 3 st olika chip, samma visa på alla 3 förutom att på 1 så gick bränslepumpen hela tiden på tädningen (Förklara gärna varför om någon kunnig vet)

Har säkert glömt något som jag bytt kommer uppdatera isåfall

Snälla hjälp!
    Senast redigerat av Quickfeet den 2016-09-12 klockan 18:16.

Styrelseledamot Tim_tubs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Bil
    S13

Standard

Har problemet plötsligt kommit eller blev det så efter modifieringar?

Har du kollat så att tändningen är rätt justerad?
    Ett vanligt fel är att Z32 LMM kopplas in fel, så har dubbelkollat inkoppling?
    Senast redigerat av Tim_tub den 2016-09-12 klockan 21:13.
    Tim Karlsson #1299 / S13
    Ordförande, Nissan Owners Group Sweden

Junior Member
    Reg.datum
    Sep 2014
    Bil
    S13

Standard

Körde med denna setupen förr och har precis slängt i en annan motor då min gamla inte ville vara med mer. Slängde i denna motorn och då visade det sig att toppackningen var dålig så fick bytt den och starta igen och då börja detta hända.

Innan jag fick bytt toppackning så gick han väldigt snålt då tändstiften var vita (nu är dom blöta).

Har gjort en extra koll på LMM kontakten förut och den såg okej ut.

Ska kolla tändningen imorgon och se om den står rätt. Var markeringar på CASen så satte den likadant som den stod förut, då borde väl tändningen stå rätt? Om den nu stod rätt innan eller kan den ändras ändå?

Styrelseledamot Tim_tubs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Bil
    S13

Standard

Gör du så.
    Det är nämligen ett känt problem att halvmånen i kammen saknas så att man kan sätta cas fel.

Tanken är att det bara skall gå att sätta cas i ett läge men utan halvmånen kan man montera givaren lite hur som.
    Markeringarna mellan cas och kamkåpa blir rätt men den verkliga tändningen blir knas.
    Tim Karlsson #1299 / S13
    Ordförande, Nissan Owners Group Sweden

Junior Member
    Reg.datum
    Sep 2014
    Bil
    S13

Standard

Komptestade bilen och hade dålig komp på 4ans cylinder så antar att toppen är kass

Junior Member
    Reg.datum
    Sep 2014
    Bil
    S13

Standard

Hade endast 3 bar på 4ans cylinder, hällde i lite olja och fick 5 bar. Antar att det är kolvringen som är kass.

Skulle det annars kunna vara topppackningen och att toppen är sne? Planade aldrig toppen när jag bytte packning och kollade aldrig om den var sne eller inte. Har en planad topp på en annan motor som jag skulle kunna ta. Oljan luktar lite bensin men det skulle väl kunna vara att han gått så mycket på starten och surat igen. Var även lite bensin i vevhusventilationen när jag lossade slangarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •